U chladicího systému vozů Škoda MB je nutno občas kontrolovat stav chladicí kapaliny. Znamená to povolit zátku chladiče a přesvědčit se zda obsahuje předepsané množství chladicí kapaliny (voda, Fridex).

Tuto kontrolu je však nutno dělat i při zastávkách, je-li při jízdě chladicí systém abnormálně zatížen. V takovém případě musíme postupovat zvlášť opatrně, abychom se neopařili kapalinou, která může začít při poklesu tlaku, vzniklém otevřením zátky, vařit. Další nevýhodou stávající systému je, že se část kapaliny ztrácí v podobě páry, která odchází přepadovou trubičkou pod vůz. Pro odstranění těchto nevýhod lze pro vozy Škoda MB, po vzoru jiných značek ( Fiat, Renault), zhotovit chladící okruh s expanzní nádobou. Hlavním předpokladem dobré funkce tohoto zařízení je naprostá těsnost celého chladicího systému, zejména je nutno překontrolovat těsnost přepadové trubičky v místě jejího vyústění z nalévacího hrdla. Celkové uspořádání je zřejmé z připojeného obrázku.
RR021-1
Expanzní nádobu zhotovíme z průsvitné polyetylenové lahve obsahu 1 litr, do které vyvrtáme otvor o průměru 7,5 mm pro upevnění trubičky. Do zátky lahve vyvrtáme odvzdušňovací otvor o průměru asi 2 mm. Původní pryžovou hadičku, která je nasazená na přepadové trubičce nahradíme polyetylenovu hadičkou o průměru 9,5 x 6 ( délku zvolíme dle umístění lahve ). Těsnost spoje je nutno zajistit buď sponkou nebo zalitím epoxy 1200. Držák pro lahev připevníme na vhodném místě ke karoserii dvě šrouby.

Ze zátky chladiče odstraníme přetlakový ventil a na vnější stranu víčka přivaříme šestihran pro dotažení matkovým klíčem. Víčko je nutno opatřit novým těsněním z pryže odolávající teplotě a olejům. Vnější průměr těsnění volíme o něco menší než je průměr zátky, tloušťka pryže 2 mm.

Funkce tohoto systému je velice jednoduchá. Chladicí kapalina při zahřátí zvětšuje svůj objem a vytlačuje se do expanzní nádoby,(chladič se plní až k přepadové trubičce, lahev asi do poloviny). Při ochlazování se objem zmenší a část kapaliny se nasaje zpět do chladiče. Úbytek kapaliny odpařovaním v expanzní nádobě je malý, protože páry na stěnách nádoby kondenzují. Kontrola množství kapaliny v chladiči odpadá, protože kontrolujeme pouze hladinu v průsvitné lahvy.

SM; Fr Třešňák, Rousínov; B. Brych, Svor

Poznámka redakce SM

Upozorňujeme čtenáře, že touto úpravou lze dosáhnout jednoduché obsluhy a kontroly chladicího systému, ztrácí se však velká výhoda, kterou skýtá původní systém, a to přetlak v soustavě, umožňující zvýšení bodu varu chladicího media. Vhodnou úpravou (použití dostatečně tuhé nádoby a umístění přetlakového ventilu do jejího víka), však lze i tento způsob chlazení zdokonalit.