Retrorady vám přiblíží dobu, kdy byl skoro každý motorista i zlepšovatelem svého vozu. Dnes přinášíme „nejlepší nápad roku 1983“, jak zlepšit uchycení boxu vzduchového filtru u vozidel Škoda 105/120.

ŠKODA 105/120

RR004-4Ve vozidlech Škoda 105/120 se často uvolňuje šroubek, držící box vzduchového filtru ke karburátoru. Většina majitelů těchto automobilů nemá možnost použít momentový klíč, a proto utahuje šroubek velkou silou. Důsledkem je potom buď stržení závitu, nebo zdeformování víka karburátoru, které zhoršuje startování.

Připevnění boxu vzduchového filtru

RR004-1Aby se tento nedostatek neopakoval, můžeme box vzduchový filtru následně upravit: Odšroubujeme matici z držáku na hlavě motoru, druhou z ventilového víka a šroub, kterým je box připevněn ke karburátoru. Právě otvor po šroubu v boxu vzduchového filtru zaslepíme (nejlépe zavařit nebo pomocí šroubku a dvou matek, které dotáhneme proti sobě).

RR004-2Podle obrázku č. 1 provrtáme na švu boxu vzduchového filtru dva otvory o průměru 1 mm a začistíme. Na konzoli ovládání akcelerátoru uvolníme oba šroubky a vložíme pod ně pružiny. Ty použijeme ze zadních brzd automobilů Škoda (objednávací číslo 110-338110). V novějších modelech, na kterých je akcelerátor ovládaný přímo lankem, upevníme pružiny do otvorů v sacím potrubí šroubem M 6×14.

RR004-3Nazpět přišroubujeme box vzduchového filtru první maticí na držák na hlavě motoru a druhou maticí na víko ventilů. Místo upevňovacího šroubu do víka karburátoru uchytíme box vzduchového filtru pomocí natažení obou pružin a zasazením do dvou připravených otvorů. Závěrem ještě zkontrolujeme gumové těsnění mezi víkem karburátoru a boxem vzduchového filtru.

Časopis STOP, Jiří Hendrich, Praha