Poštovní autobus ŠKODA 606 je již čtvrtou známkou do série Historické dopravní prostředky, kterou vydala Česká pošta a druhou letošní. První letošního roku malířovou známkou bylo letadlo AERO A-14 ČSA.

Petr Ptáček

Petr Ptáček malíř a grafik se narodil 16.10.1965 v České Lípě. Od roku 1991 žije a tvoří v Praze. V letech 1994 až 2002 pracoval jako odborný asistent v grafických dílnách AVU Praha, od roku 2004 je výtvarníkem na „volné noze“. V současné době se zařadil i mezi umělce, jejichž tvorba se pravidelně začíná objevovat na známkách České pošty.

ŠKODA 606 poštovní autobus

Poštovní autobusy mají v historii poštovnictví své opodstatněné místo. První prvorepublikové poválečné autobusy vznikaly nepříliš náročnou přestavbou nákladních automobilů (doplněním lavic a krycí plachty), teprve až později byly dokupovány nové autobusy domácí i zahraniční výroby. Z jejich pestré historie se emise věnuje poštovnímu autobusu vycházejícímu z typu Škoda 606. Škoda 606 byl užitkový automobil vyráběný v československé automobilce Škoda. Vyráběl se hlavně jako klasický valník nebo autobus (vozy s označením DN a DND), přesto existovaly i jiné typy. Výroba začala roku 1930 a skončila v roce 1941.

Letadlo AERO A-14 ČSA

Letadlo Aero A-14 byl československý jednomotorový cvičný, pozorovací a dopravní dvouplošník z 20. let 20. století. Jednalo se o licenční výrobu typu Hansa-Brandenburg C.I. V roce 1923 byla těmito stroji zahájena pravidelná doprava Československých státních aerolinií. V letech 1924–1925 byl letoun A-14 hlavním typem u ČSA. U nových strojů se však objevily problémy s nadměrnými vibracemi motorů a v důsledku otřesů i s nádržemi, proto začaly být stroje postupně stahovány k dopravní skupině a začala se s nimi provozovat letecká pošta z Prahy do Bratislavy.