Mnozí z vás jistě mají představu o tom, jakým způsobem se u nás jezdí soutěže historických vozidel. Zpravidla to bývají takzvané soutěže pravidelnosti, při kterých se má třeba jeden úsek projet dvakrát s co nejmenší možnou odchylkou. Nebo je třeba dodržet v určitém úseku stanovený rychlostní průměr. A nebo jde o kombinaci obojího. Setinové soutěže jsou trošku o něčem jiném…

Setinová veteránská rallye

Zásadní jsou ale jednotlivé měřené úseky, tedy tvz. testy přesnosti (TP). To jsou měřené úseky, které musíte se svým vozem projet na setinu vteřiny přesně. Zjednodušeně si to představte takto: čeká vás TP, jehož cílem je ujet 100 m za 20 vteřin. Letno projedete startem (jasně označeným příslušnou cedulí) a spolujezdec v tu chvíli tiskne stopky a začíná počítat.
skoda-TudorPřesně ve dvacáté vteřině musíte projet cílem (fotobuňkou), přičemž každá setina odchylky na obě strany se vám počítá jako trestný bod. Pokud tedy skončíte s časem 20 vteřin a 38 setin, máte 38 trestných bodů. To je základní princip. My ovšem pro vás nepřipravili pouze jednoduché zkoušky tohoto typu, představte si, že při tvorbě scénáře soutěže bereme v úvahu nejen terénní nerovnosti či uzavřené objekty, ale také jízdu z kopce bez motoru a další speciality. Zároveň se dá počítat s jedním úsekem vloženým v druhém, větším, s tajnými testy (TT) a některými jinými triky, které prověří připravenost a souhru vaší posádky. Tvoříme pro vás zábavu, která ale není plochá a bez inspirace.

ŠKODA Muzeum

Pět vozů ze sbírky ŠKODA Muzea koncem dubna potěší fanoušky automobilové historie na trase dvoudenní setinové rally 7 Castles Trial, která se koná v Praze a Středočeském kraji.

Vozy ŠKODA se nepřehlédnutelně prezentují na úvodním podniku českých setinových rally, kterým je 7 Castles Trial. „Tato veteránská rally je pro nás ideální příležitostí ukázat zajímavé vozy ŠKODA Muzea domácímu publiku,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské díly ŠKODA Muzea. „Vybrali jsme ze sbírky pětici zajímavých vozů, které připomenou důležité okamžiky tuzemské automobilové historie.“ Posádky utvoří novináři z prestižních čínských médií společně se zástupci automobilky.

V pátek 24. dubna odstartuje v 18:01 h z pražského Strahova jako úplně první vůz startovního pole ŠKODA 645, vyrobená v srpnu 1930. Jedná se o elegantní automobil vyšší třídy s řadovým šestiválcem o objemu 2,5 litru, který se do sbírky ŠKODA Muzea dostal v roce 1974 a prošel náročnou renovací. Exkluzivitu dodává tomuto modelu i fakt, že bylo vyrobeno pouze 758 kusů. Rozjezd automobilového průmyslu po druhé světové válce reprezentuje ŠKODA 1101 Cabrio z roku 1948. Automobil se zažitým jménem Tudor je poháněn čtyřválcem o objemu 1089 cm3 a k jeho devizám patří vyhlášená spolehlivost a odolnost.
skoda-645Model ŠKODA 440 ‚Spartak’ s rokem výroby 1957 na sebe právem strhává pozornost díky dobovému sportovnímu ‚kitu’ s přídavnými světlomety. S notnou dávkou nostalgie budou bezesporu čeští diváci mávat jednomu z nejkrásnějších československých automobilů – ŠKODA Felicia je klasika, která se však nikdy neokouká. Tyrkysový exemplář z roku 1961 je jedním ze zhruba 15.000 vyrobených kusů a pod jeho kapotou pracuje čtyřválec s výkonem 50 koní. Úspěchy mladoboleslavského motorsportu v dálkových disciplínách připomene závodní provedení ŠKODA 1000 MB Rally. Původně sériový vůz z roku 1967, byl po dvaceti letech upraven pro absolvování mimořádně náročných dálkových rally.

Setinová rally 7 Castles Trial je jízdou pravidelnosti doplněnou o testy přesnosti měřené na setinu sekundy. Rally startuje v pátek 24. dubna v podvečer z pražského Strahova a během pátku a soboty provede účastníky trasou dlouhou zhruba 270 kilometrů po sedmi hradech a zámcích v Praze a Středočeském kraji.