Škoda Fabia patří mezi českými automobilovými jezdci k jednomu z nejoblíbenějších vozů vůbec a každoročně se jich prodá nespočetně kusů. Ovšem ke dnešní podobě tohoto známého modelu spadajícího již pod koncern Volkswagenu vedla poměrně dlouhá cesta.

Předválečná výroba

Tehdy ještě firma Škodovy závody Plzeň se v éře před Druhou světovou válkou blýskla čtyřkolým jedincem pod názvem Popular. Ten doslova vymrštil doposud ne příliš známou automobilku na vrchol. První model, typ 420 Stardard, uvedla firma na trh v roce 1933 a ihned zaujala novou myšlenkou, kterou převzala od Tatry – páteřový rám s výkyvnými polonápravami. Tento původní model se vyráběl zhruba rok, po něm přišla Škoda 418 s o něco menším motorem a kratším podvozkem a karoserií.

Vlastní název Popular však začaly automobily dostávat až od roku 1934, kdy se postupně vystřídaly různé modely – sportovně laděné, miniautomobily, lidově laděné – tzv. Lidušky či Škoda Popular 1101 vyrábějící se mezi lety 1940-1944. U posledně zmíněného došlo na přání i výrobě čtyřstupňových převodovek a mohl se pyšnit i novým vzhledem s půlkruhovými žebry v čele.

Po Populární 1101 hurá k Tudorovi

Po prudké modernizaci Škody Popular 1101 přišel po válce na svět lehký Tudor neboli Škoda 1101, resp. 1102. Výroba toho času spadala pod AZNP Mladou Boleslav a oblíbeného Tudora se vyrobilo na více než 71 a půl tisíce kusů. Velké procento z nich však bylo exportováno do zahraničí, převážně do sousedního Polska a zemí Beneluxu. Oproti svému předchůdci sice neměla příliš zmodernizovaný motor, avšak čtyřstupňová převodovka se již stala standardem a novou podobu získala i palubovka s možností připnutí autorádia. Zvenku se prakticky jednalo o zcela nový vůz s novým faceliftem.

Padesátá léta

Po Tudorovi přišla doba celokovové karosérie, nejprve jakožto Škoda 1200 a od roku 1956 vylepšená 1201 se silnějším motorem. Tato dvojice je též široce známá pod označením Sedan. Se čtyřdobým zážehovým motorem o výkonu 26,5 kW a objemem 1,2 litru ze sebe dokázal vymáčknout až 100 km/hod. Roku 1955 se začala mimo jiné vyrábět v AZNP Škoda 440 – přímý nástupce škodovky 1200. Slangově se však Čtyřistačtyřicítce neřeklo jinak než Spartak. Oproti 1200 se jednalo spíše o menší vůz s krapet větším výkonem oproti svému staršímu bratrovi. Dva roky po uvedení klasického Spartaku byl k mání i silnější typ 445 a roku 1958 se dostala na trh i naprosto nová verze karoserie – kabriolet Škoda 450. Pokud byste si někdy chtěli pořídit jednoho z nejoblíbenějších veteránů padesátých let, rozhodně byste sáhli po Škodě Octavia 1959, která zareagovala na velké zahraniční ohlasy na účet Škodovky 440.

Octavka se proto velmi podobala svému předchůdci, nicméně lišila se v mnoha detailech, a to zpřehlednění přístrojové desky, změna odpružení přední nápravy a zvětšení všech kol. Díky tomu Octavka disponovala velmi dobrými jízdními vlastnostmi a není divu, že byla mezi uživateli i za hranicemi velice populární. Navíc její verze TS zaznamenala úspěchy i při různých závodech. Kdybyste na začátku šedesátých let mohli na webu https://extra.bet365.com/news/cs sledovat live výsledky, například ze slavné Rallye Monte Carlo či finské Rallye tisíce jezer, a vsadit si na dobré umístění některé z posádek jedoucích v právě v Octaviích, určitě byste si vybrali Esko Keinänena, který pro tovární tým Škoda Motorsport pravidelně získával místa na stupních vítězů jak v celkovém hodnocení, tak ve své kategorii.

„Nové osobní vozy“ – NOV

Přes Škodu 1000, neboli embéčko, s nově zkonstruovanou samonosnou karosérií a koncepcí motoru „vše vzadu“, přes Škodu 100 a 110, kterých bylo mezi lety 69-77 vyrobeno milion kousků, Škodu 742 vyrábějící se až do začátku roku 1990. Následovník Favorit se sice stejně jako bývalé čtyřkolé hity vyráběl v Mladé Boleslavi, avšak již pod záštitou koncernu Volkswagen Group, pod nějž spadá dodnes.

Favorit, který byl prvně představen roku 1987 na strojírenském veletrhu v Brně, prošel během své produkce hned dvěma velkými modernizacemi a byl k dostání v různých verzích a stupních výbavy. S výrobou se skončilo roku 1995, kdy se firma začala více soustředit na koncepčně podobný pětidvéřák, avšak s pokročilejším designem a spolehlivějším motorem – Škodu Felicii. Od ní už to byl jen krůček k dnešní podobě stále vyráběné Škody Fabie. Ta se poprvé představila ve Frankfurtu v září 1999. Je to tedy již neuvěřitelných osmnáct let, kdy oblíbená Fabia proklouzla mezi tvrdou konkurenci a nyní se již chlubí třetí generací svých vozů.