Rok 1912: Žena dobíjí svůj vůz Columbia Mark 68 Victoria prostřednictvím jedné z prvních snadno dostupných nabíječek.

Když je řeč o elektrovozech, drtivá většina lidí si je spojí s moderní dobu dychtící po ekologii. Auta poháněná elektřinou se ovšem po silnicích proháněla mnohem dříve, než si mnozí myslí a jejich historie je dokonce zhruba stejně dlouhá, jako historie vozů se spalovacím motorem.

Rok 1882: Muži řídí elektrovůz navržený společnost Siemens and Halske po cestě za Berlínem.

Rok 1882: Muži řídí elektrovůz navržený společnost Siemens and Halske po cestě za Berlínem.

První elektrovozy se začaly produkovat již v roce 1880, elektrický pohon si již tehdy získal velkou popularitu. V prvních desetiletích od svého vzniku byl obdivován zejména proto, že méně páchl a byl zároveň méně hlučný, než pohon svého benzinového protějšku. Jejich maximální rychlost byla kolem 30 km/h. Nejednalo se o levné vozy, právě naopak, byly využívány převážně bohatými řidiči na cestování přes město a kolem něj. První elektrovozy byly často uváděny na trh jako vozidla pro ženy, jako klidné vozy, které nečoudí a není potřeba je startovat klikou. Aby se projevil zájem i ze strany mužů, přidávaly se k motorům často i falešná žebra, aby byl vůz robustnější a tím i „mužnější“. Vozy na elektřinu dosáhly vrcholné popularity po roce 1910, ve Spojených státech představovaly 38% všech používaných vozů.

Rok 1885: Thomas Edison pózuje se svým prvním elektrovozem, kterým je Edison Baker.

Rok 1885: Thomas Edison pózuje se svým prvním elektrovozem, kterým je Edison Baker.

Smutný úpadek a zmrtvýchvstání

Stejně tak, jak se elektrovozy rychle dostaly ke slávě, stejně rychlý byl jejich úpadek. Postaralo se o něj hned několik faktorů, mezi které patří stále větší infrastruktura, objevy nových ropných ložisek a v neposlední řadě vynález elektrického startéru a tlumiče k výfuku. To dělalo využívání benzinových motorů daleko příjemnější a pohodlnější. O větší popularitu běžných vozů se zasloužily i ceny pohonných hmot, které byly na západě vždy velmi nízké a tak se jejich nákup stal zanedbatelným faktorem. Elektrovozy byly oproti benzinovým pomalé a s menší poptávkou se zastavil i jejich další vývoj. Téměř po dobu celých 100 let nebylo o elektrovozech téměř slyšet a teprve nyní se ve velkém rozjíždí mašinerie, která slibuje velký comeback. Dnes jsou podmínky pro elektrovozy nesrovnatelně přijatelnější a to zejména díky technologickému pokroku. Ať už bude budoucnost elektrovozů jakákoliv, je třeba nezapomínat, že v prvopočátku stály vedle běžných vozů jako velký a obávaný konkurent.

Rok 1899: Elektrický vůz Columbia.

Rok 1899: Elektrický vůz Columbia.

Rok 1899: Roger Wallace řídí svůj elektrovůz.

Rok 1899: Roger Wallace řídí svůj elektrovůz.

Rok 1900: Elektrický vůz během nabíjení.

Rok 1900: Elektrický vůz během nabíjení.

Rok 1907: Elektrický zametací vůz uklízí ulice Berlína.

Rok 1907: Elektrický zametací vůz uklízí ulice Berlína.

Rok 1912: Žena dobíjí svůj vůz Columbia Mark 68 Victoria prostřednictvím jedné z prvních snadno dostupných nabíječek.

Rok 1912: Žena dobíjí svůj vůz Columbia Mark 68 Victoria prostřednictvím jedné z prvních snadno dostupných nabíječek.