Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti

/ 60 let po premiéře modelu 600 bez bezpečnostních pásů a opěrek hlavy mají automobily airbagy a elektronicky řízené bezpečnostní systémy
/ SEAT 600 a jeho nástupce Mii jsou ukázkou evoluce automobilu v uplynulých desetiletích
/ Výroba „Kuličky“ trvala 40 hodin, zatímco dnes je automobil vyroben během 16 hodin

SEAT 600

Oba vozy mají přibližně shodné rozměry a jsou považovány za praktické automobily do města. A také jsou reakcí na potřeby v oblasti mobility v různých dobách. Jedná se o model SEAT Mii a jeho dávného předchůdce SEAT 600, který letos slaví své 60. výročí. Společně se podíváme na jejich charakteristické znaky a na šest hlavních rozdílů mezi oběma dobami, které vyžadovaly zcela odlišný styl řízení:

1. Třikrát větší zavazadlový prostor: Prostor nebyl žádnou překážkou pro pětičlennou rodinu, aby se vydala do vysněné destinace včetně zavazadel na měsíční pobyt. Zavazadlový prostor v přídi modelu 600 měl objem 68,5 litru. Přestože jsou rozměry modelu Mii podobné, jeho zavazadlový prostor je s celkovým objemem
238 litrů třikrát větší a je umístěn vzadu, jako u většiny současných automobilů.

2. Dveře, zavěšené vzadu: Jedním z charakteristických prvků prvních verzí tohoto vozu z 50. let je zavěšení dveří vzadu a jejich otvírání vpředu. Dalším prvkem výbavy tohoto modelu byla sedadla, která se svým designem a čalouněním podobala pohovce.

3. Od výbavy postrádající bezpečnostní pásy k nejvyspělejším bezpečnostním systémům: První vozy SEAT 600 nebyly vybaveny bezpečnostními pásy, ani opěrkami hlavy. Se sedadly mělo kontakt pouze 40 % těla sedící osoby. Na druhé straně Mii disponuje nejen oběma uvedenými prvky, ale také čtyřmi airbagy a nejvyspělejšími bezpečnostními systémy a asistenty, jako je funkce nouzového brzdění City, která detekuje překážky a automaticky zabraňuje kolizím. Jedná se o techniku, která v době před více než půl stoletím vůbec neexistovala.

4. Síla, kterou bylo nutné vynakládat na otáčení volantem: Zaparkování vozu 600 vyžadovalo při otáčení volantem silné paže. Byla to vyčerpávající činnost, zejména v létě, kdy jediným způsobem, jak se zchladit, bylo otevřít všechna okna, aby mohl do vozu proudit svěží vánek. Úplným opakem je řízení s elektromechanickým posilovačem v modelu Mii, s nímž je řízení plynulé a snadné. S klimatizací je navíc jízda mnohem komfortnější a příjemnější.

5. Doba výroby se snížila ze 40 na 16 hodin: Modelu, jemuž se přezdívalo „Kulička“, bylo v letech 1957 až 1973 vyrobeno 800 000 vozů. Vzhledem k výraznému nárůstu poptávky po tomto modelu vzrostla v roce 1958 výroba šestinásobně. Výroba jednoho vozu trvala více než 40 hodin, zatímco Mii nebo jakýkoli jiný aktuální model vyžaduje v současnosti v průměru 16 hodin, přestože jsou moderní automobily mnohem složitější.

6. Od automobilu, který postavil Španělsko na kola, k automobilu pro každodenní provoz: SEAT 600, uvedený na trh v roce 1957, odstartoval masivní rozšíření automobilů ve Španělsku. Zcela změnil mobilitu střední třídy a umožnil celým rodinám jezdit na dovolenou společně. SEAT Mii byl představen v roce 2011 jako městské vozidlo, s nímž je však možné podnikat také cesty na dlouhé vzdálenosti. Jeho spotřeba paliva je přitom téměř o polovinu nižší než u předchůdce: průměrná hodnota činí 4,5 l/100 km v porovnání se 7,8 až 8,0 l/100 km u modelu SEAT 600.