Posledním typem škodovek s motorem vzadu je lidově řečeno „eMko“. První vozy ŠKODA 120 L model „M“ sjely z výrobní linky v roce 1983 a nyní je již řadíme mezi veterány. Dnes vám představíme vůz z roku 1986, který teprve čeká na zařazení mezi historická vozidla, ale již nyní na něho pohlížíme jako na veterána.

ŠKODA 120 L model „M“

První ŠKODA 742 byla vyrobena v roce 1976, a až do roku 1990 bylo vyrobeno více jak dva milióny všech typů (105 – 130). Před časem v jiném článku jsme napsali: „Samostatnou kapitolou je „veterán čekatel“. To jsou auta mladší třicet let, ale již nyní jich začíná ubývat a pomalu se vyplatí tato auta opečovávat pro příští generace“. A i zde platí, že čím více vozů bylo vyrobeno, tím se jich nakonec méně uchová.

s 120 l m 2330

Olinovo „eMko“

Vůz ŠKODA 120 L model „M“ vyrobený v roce 1986 koupil Olin ve znamení čísla čtyři. EMko bylo 4 roky staré, mělo najeto 14 tisíc kilometrů a cena 40 tisíc Kćs. Nejvíce kilometrů najelo po Praze, s dětmi na každodenních cestách do jeslí, školky až školy. Nejdelší cestu absolvovalo eMko do Itálie k moři a nikdy nenechalo svého řidiče ve štychu.

Se zlomem tisíciletí jeho služby postupně převzala krátká Škoda Fabia a eMko šlo pomalu do výslužby. Od roku 2005 již více méně stále stálo a popojelo jen výjimečně. Na konci roku 2008 šly značky do depozitu a pomalu přicházely myšlenky na renovaci.

s 120 l m 2321

Renovace

V půli roce 2013 bylo rozhodnuto o renovaci eMka, a započalo se se sháněním dílů, hlavně plechařiny. Karoserie byla na tom tak špatně, že musela být použitá z velké části jiná, lehce bouraná. Po částečné opravě přišel na řadu antikorozní nástřik spodku a postupně se začalo s demotáží dílů z torza staré karoserie na novou. Hlavní renovace započala začátkem roku 2014 a nejvíce ji zpomalovalo nedostatek času a oprava pomalu každého dílu, který Olinovi prošel rukama.

V půli května 2014 se opět eMko postavilo na kola. Na přední nápravě byla provedena generálka brzd a motor s převodovkou byl pouze vyčištěn. První generálka na něm byla provedena v 80 tisících a nyní má najeto něco přes 110 tisíc. Ještě téhož roku dostala hlavní část auta nový lak, kde byla zachována původní bílá 1001.

Rok 2015 započal se strojením interiéru a oživením elektrického svazku. Opět pokračovala mravenčí práce, každý díl očistit, zrenovovat, a až poté namontovat. Na zpět se vrátilo střešní okno, koberce, přístrojová deska a dá se říci, že minimálně 90% dílů je původních.  Začátkem února za pomoci SKODAMOTOR.cz a přístroje JT 180 A bylo eMko opět nastartováno.

Následovalo zasklení předního a zadního okna, montáž a zapojení zadního čela včetně tažného zařízení. Po namontování interiéru, došlo dvacátého února 2015 k první zkušební jízdě, která dopadla nad očekávání dobře. Hlavní celky fungovaly na výbornou. Poslední přišly na řadu dveře a řada drobností, které pak umocňují celek.

Jedním detailem jsou například ochranné lišty od Tiler tuning, které vypadají na první pohled jak originál. Nesmíme zapomenout ani na provozní kapaliny a maziva, které byly použity od Miller Oils. Zde si neodpustím vyzvednout měděnou vazelínu (Millergrease NS Copper), kterou byl namazán každý šroubový spoj.

“eMko” k dalším kilometrům

Desátého března byl namontován poslední díl, kterým byl spoiler víka motoru, jež připomíná úpravy těchto vozů před 25 lety. O den později již byla vydána zelená karta, bez vážnějších závad prošla technickou a ještě týž den byly z depozitu vyzvednuty původní registrační značky.

Na závěr jsme Olinovi položili otázku, a co dál? „eMko ještě dostane nová kola a půjde pod plachtu čekat na čas, kdy z něho bude historické vozidlo“. A další nějaký projekt? „Ano, v kůlně již čeká eMBéčko z šedesátého osmého – Projekt roku 2015“.