› Designová ikona: Historický vůz ŠKODA 935 s proudnicovým designem
› Historie: Proudnicová ŠKODA ukazuje schopnosti a odbornost českých automobilových konstruktérů

ŠKODA 935 Dynamic

ŠKODA 935 Dynamic je úchvatným reprezentantem designérských a konstrukčních experimentů třicátých let a ve své době měla velký vliv na další automobilový vývoj. Proudnicová karoserie s protáhlou zádí byla tehdy znakem konstruktérské moderny. Škodováckým vývojářům se podařilo udržet nízkou hmotnost karoserie použitím kombinace hliníku a oceli. Konstruktéři zvolili umístění motoru před zadní poháněnou nápravou – šlo o kapalinou chlazený plochý čtyřválec (boxer) o výkonu 40 kW (54 koní) a objemu 1995 cm3 se dvěma karburátory Zenith je uložen podélně před zadní nápravou.

SKODA-935-01Vývojáři si od toho slibovali lepší jízdní vlastnosti, větší dynamiku při jízdě do stoupání a snížení vibrací v interiéru. Točivý moment motoru vozu ŠKODA 935 Dynamic se přes čtyřstupňovou elektromagnetickou poloautomatickou převodovku francouzského dodavatele Cotal přenášel na zadní kola. Pozoruhodné bylo využití nosné roury páteřového rámu jako palivové nádrže o objemu 40 l.

SKODA-935-02ŠKODA 935 Dynamic je dlouhá 4,86 metru, široká 1,68 metru a vysoká 1,54 metru. Rozvor náprav činí 3,2 m, rozchod kol 1,25 (vpředu) resp. 1,30 metru (vzadu) podtrhují impozantní vzhled vozu a umožňují vytvořit v interiéru místo až pro pět cestujících. Zavazadlový prostor se nachází vpředu a má objem téměř 300 litrů. Rezervní kolo, umístěné horizontálně v zavazadlovém prostoru, slouží jako dodatečný deformační člen.

ŠKODA Muzeum

ŠKODA 935 Dynamic je jediným vyrobeným exemplářem a měla i zajímavý osud. Bezprostředně po veletrhu v Praze byl vůz určen pro další vývoj a výzkum, v létě 1939 jej však automobilka prodala do soukromých rukou. V privátním vlastnictví byl vůz po následujících téměř třicet let. V roce 1968 odkoupila automobilka vozidlo zpět do tehdy vznikajícího ŠKODA Muzea a stalo se jedním z prvních deseti vozů vznikající sbírky. V roce 2012 započala ŠKODA s rozsáhlou renovací tohoto proudnicového vozu.

Proudnicový design

ŠKODA patřila ve třicátých letech minulého století k průkopníkům v oblasti automobilové aerodynamické optimalizace. Jedním ze zásadních výsledků vývoje byla výroba jednoho exempláře koncepčního automobilu s proudnicovou karoserií a s dalšími technickými a konstrukčními inovacemi. V dubnu 1935 tak na pražském autosalonu způsobil senzaci vůz ŠKODA 935 Dynamic, který kromě jiného zaujal i nízkou hodnotou součinitele odporu vzduchu.

„ŠKODA 935 Dynamic je skutečným pokladem naší značky,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny ŠKODA Muzea, a doplňuje: „Během restaurování jsme se vypořádali s řadou výzev a jsem velmi hrdý na to, že dokončený celek je naprosto věrný původnímu originálu – a to včetně odstínu laku.“