Než vyjelo v roce 1964 první embéčko, vzniklo několik prototypů včetně padesátikusové série 50 NOV (nový osobní automobil), mezi kterými bylo i několik karosářských variant včetně kombi.

eMBéčko

Embéčko, jak se lidově říkalo vozu Škoda 1000 MB, se zrodilo roku 1964, kdy škodovka přišla s úplně novou koncepcí lidového vozu. Na tu dobu moderní, samonosná karoserie s hliníkovým motorem uloženým vzadu. Tomuto litrovému motoru se také říkalo čtvercový, protože jeho vrtání bylo stejné jako zdvih (68mm). Do roku 1969 se vyrobilo 349.348 kusů všech typů (MB, MBG, MBX).

ŠKODA 990 NOV Favorit

V letech 1960 započala výroba padesáti kusů prototypové série ŠKODA 990 NOV Favorit. Mezi nimi bylo na zkoušku vyrobeno i několik karosářských variací (roadster, tudor, kombi), z níž se do výroby dostal pouze Tudor TS, který z výroby známe jako ŠKODA 1000 MBX deLuxe.

Skoda-1000-MB-kombi-typ-990--prototyp-1963-04

ŠKODA 990 Kombi

Škodovka nebyla jediná, která si pohrávala s karoserií kombi u automobilu, který byl osazen motorem za zadní nápravou (např. Fiat 500 Giardiniera). ŠKODA 990 Kombi vznikla podle dostupných pramenů v roce 1963 přestavbou sedanu ze série 50 NOV.

Skoda-1000-MB-kombi-typ-990--prototyp-1963-05Říká se, že vozidlo havarovalo, a aby se škody minimalizovaly, bylo rozhodnuto vůz přestavět na kombi. Vůz si proto zachoval všechny detaily včetně nárazníků a předních světel, která jsou tak charakteristická pro padesáti kusovou prototypovou sérii ŠKODA 990 NOV Favorit.

Skoda-1000-MB-kombi-typ-990--prototyp-1963-03Přestavba na kombi si vyžádala i zásah do uložení motoru, který se právě nachází šikmo za zadní nápravou. Motor byl pootočen do ležaté polohy s výfukovým potrubím vyvedeným pod vozem. Upravena byla i chladící soustava a upraveno muselo být i mazání motoru.

Skoda-1000-MB-kombi-typ-990--prototyp-1963-02Pootočením motoru se podlaha zavazadlového prostoru dostala do úrovně těsně nad mřížku, která je tak typická k odvětrání motorů eMBéček. Páté dveře se vyklápěly vzhůru a před námi se otevřel prostor, který při sklopení zadních sedadel dosahoval až 160 cm. Byla zvýšena i užitečná hmotnost na 380 Kg.

Skoda-1000-MB-kombi-typ-990--prototyp-1963-06Prototyp ŠKODA 990 Kombi provázela řada problémů (chlazení, špatný přístup k údržbě a opravě motoru), které pravděpodobně rozhodly o jeho konci. Ač se v sériové výrobě ŠKODA 1000 MBC neobjevila, její prototypová sestřička ukázala šikovnost českých ručiček.