15 jedinečných veteránů na výstavě Techno Classica v Essenu

* ŠKODA slaví kulaté narozeniny se svými skvostnými klenoty
* Fascinace: Od prvního jízdního kola až po sportovní vůz ŠKODA 130 RS
* Tradice: ŠKODA je jednou z nejstarších automobilek světa

Automobilka ŠKODA letos oslaví 120 let existence

To je dostatečný důvod pro nápaditou expozici na veletrhu Techno Classica v Essenu. Na oblíbené veteránské akci ŠKODA představí hned 15 fascinujících automobilových klenotů: od prvního jízdního kola a vybraných motocyklů zakladatelů Laurina a Klementa, přes legendární luxusní limuzíny značky ŠKODA a elegantní kabriolety, až po legendární sportovní vůz 130 RS z roku 1975.

Skoda-130-RS-typ-735-1977„ŠKODA je jednou z nejstarších automobilek na světě,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. „Na výstavě Techno Classica představíme hned 15 vynikajících milníků značky,“ říká Frydlová. Stánek značky ŠKODA se nachází v hale č. 7 essenského výstaviště a značka tam bude vystupovat společně s importérem ŠKODA AUTO Deutschland. Techno Classica se koná od 15. do 19. dubna 2015.

Laurin & Klement

Počátek automobilky ŠKODA se datuje ke konci roku 1895. V prosinci tohoto roku zahájili průkopníci mobility Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi výrobu jízdních kol značky ‚Slavia‘. Na veletrhu Techno Classica vezme ŠKODA své návštěvníky na cestu časem až ke kořenům značky: předvede jízdní kolo značky Slavia, které společnost L&K vyrobila na svém počátku.

O čtyři roky později, roku 1899, začala firma L&K s výrobou motocyklů. V Essenu bude možno obdivovat hned tři z prvních motorizovaných dvoukolek z Mladé Boleslavi: modely L&K Typ B (1900) a L&K Typ L 80 (1903), stejně jako L&K Typ CCR z roku 1905. Motocykly značky L&K ve své době bodovaly pokrokovou technikou. Model L&K CCR s dvoulitrovým vidlicovým motorem o výkonu 4,5 koňských sil dosahoval maximální rychlosti až 85 km/h.L&K-motocykleta-typ-B-1902Automobily vyráběla firma L&K od roku 1905. Prvním čtyřkolovým vozem L&K byla legendární Voiturette Typ A. Milníkem rané výroby automobilů značky L&K byl rovněž v Essenu vystavovaný model L&K Typ S z roku 1911. Pod kapotou vozu pracuje vodou chlazený dvouválec o výkonu 7 koňských sil a zdvihovým objemem 1.100 cm3. Tento vůz se letos zúčastní také soutěže Concours d’Elégance v rámci renomovaného veteránského srazu Schloss Bensberg Classics. Z počátku dvacátých let pochází Laurin & Klement Typ So/200. Tento model, vyrobený roku 1921, nadchne svými tvary i tyrkysovou karoserií.

ŠKODA

Roku 1925 se firma L&K spojila s plzeňským strojírenským koncernem ŠKODA. U příležitosti 90. výročí této fúze představí ŠKODA na veletrhu Techno Classica vůz L&K ŠKODA Typ 110 Phaeton z roku 1928. Tento vůz je skutečným vrcholem z Mladé Boleslavi, v neposlední řadě i proto, že značka s touto modelovou řadou poprvé dosáhla čtyřciferných prodejů, a to s vozem L&K ŠKODA Typ 110. Tento model mimochodem nesl loga obou značek, L&K i ŠKODA.

V době mezi dvěma světovými válkami získala ŠKODA pověst výrobce reprezentativních limuzín vyšší třídy. Koncem roku 1934 do světla ramp poprvé přijel model jménem ŠKODA Superb: ŠKODA 640 Superb, limuzína dlouhá 5,50 metru poháněná šestiválcovým motorem o výkonu 55 koní a objemu 2.492 cm3. Inspirací při hledání jména bylo latinské slovo ‚superbus’, které mimo jiné znamená: hezký, vynikající, ohromný. Od této doby je Superb synonymem mimořádně kvalitních automobilů z Mladé Boleslavi. V Essenu představený vůz prvního modelového roku zaujme efektním dvoubarevným lakem a je jedním z mála zachovalých vozů. Celkem bylo vyrobeno pouze 201 vozů typu ŠKODA 640 Superb.Skoda-Popular-Sport-Coupe-Mala-dohoda1937Rovněž ze třicátých let dvacátého století pochází ŠKODA Popular Sport Coupé „Malá dohoda“. Vůz je skutečnou sportovní raritou, neboť v roce 1937 byly vyrobeny pouze tři exempláře. Dodatkové označení ‚Malá dohoda’ odkazuje na zvláštní nasazení tohoto soutěžního vozu. Roku 1937 zvítězil této vůz v soutěži, jejíž trasa vedla po území Československa, Jugoslávie a Rumunska, tedy zemí, které tehdy tvořily vojenský pakt ‚Malá dohoda’.

Po druhé světové válce se v květnu 1946 následníkem oblíbeného modelu ŠKODA Popular stal vůz ŠKODA 1101 Tudor. Návštěvníci výstavy Techno Classica se mohou těšit na vůz ŠKODA 1102 Tudor ve verzi kabriolet z roku 1950, který pravidelně budí nadšení na veteránských akcích po celé Evropě. Fascinující je také legendární kabriolet ŠKODA Felicia z roku 1960. Sportovně-elegantní otevřený dvoumístný vůz byl vyráběn v letech 1959 až 1964 v počtu zhruba 15.000 vozů a dodnes zrychluje tep příznivců historických vozů.Skoda-Felicia,-typ-994-1961

ŠKODA se pyšní nejen svou 120letou historií, nýbrž je už 114 let aktivní i na poli motoristického sportu. Na výstavě Techno Classica představí automobilka zcela jedinečný exemplář, který před 40 lety poprvé vyjel na scénu mezinárodního motoristického sportu: model ŠKODA 130 RS. V Essenu bude u příležitosti 40. narozenin obdivovat hned 4 vozy 130 RS: dva soutěžní a dva okruhové.