Co kdyby byl tento ikonický model Škoda přepracován ve stylu Modern Solid? Designéři Škoda Auto se opět inspirovali bohatou historií automobilky a vytvořili moderní interpretaci jednoho legendárního vozu. Milovník motorsportu Daniel Petr představuje současnou vizi modelu Škoda Sport.

Škoda Sport 

Škoda Sport je jediný vůz mladoboleslavské značky, který startoval ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Stalo se tak v roce 1950, rok poté, co závodní speciál, postavený na základech sériového modelu Škoda 1101 „Tudor“ z roku 1946, vznikl. Dostal nízkou otevřenou dvousedadlovou karoserii, ručně vyrobenou z hliníkového plechu. A samozřejmě i řadu technických úprav, jejichž vrcholem bylo navýšení výkonu čtyřválcového motoru 1,1 litru na 50 koní. Plně natankovaný vůz s nářadím a náhradními díly přitom vážil pouze 700 kilogramů.

Díky tomu dosahovala Škoda Sport na trati La Sarthe rychlosti až 140 km/h. V této rychlosti navíc speciál vykazoval vcelku nízkou spotřebu 12 l paliva (směs benzínu, etanolu a acetonu, tehdy běžné závodní palivo) na 100 km. Posádka díky tomu mohla bez tankování po okruhu kroužit déle než někteří soupeři. Vysněný úspěch se ale nedostavil, kvůli vcelku banální závadě ojničního čepu piloti Václav Bobek a Jaroslav Netušil po 13 hodinách jízdy ze závodu odstoupili. Další účast pak znemožnila napjatá politická situace, a tak se Škoda Sport do Le Mans vrátila až po mnoha letech v závodu historických vozidel.

ŠKODA Sport LM 2025

Motorsport má Daniel Petr v krvi. Sám závodil s historickým vozem Škoda 100 a v prostředí automobilových závodů se dříve pohyboval i jeho tatínek. Není tedy divu, že v pozici designéra Škoda Auto platí za neoficiálního specialistu na sportovně střižené modely. Navrhuje také vzhled vozů Škoda Motorsport. 

Nepřekvapí proto, že v rámci snění o reinkarnaci některého z legendárních historických vozů Škoda si vybral vůz sportovní. Dokonce už podruhé. V předchozí sérii Ikon v novém kabátě totiž ztvárnil model Škoda 200 RS.  

Tentokrát v rámci oslav 130. výročí automobilky pro svou vizi zvolil ještě starší a vzácnější předlohu: Škodu Sport, která v roce 1950 závodila ve slavné 24hodinovce v Le Mans. „Jelikož léta pracuji na designu vozů pro Škoda Motorsport, sportovní vůz jsem si vybrat musel,“ směje se Daniel a dodává: „Tohle auto je takový škodovácký miláček. A má spoustu charakteristických rysů, se kterými jsem mohl při návrhu moderní podoby pracovat.“ 

Sázka na jednoduchou krásu 

Dominantním z těchto rysů je především čelní maska vozu. „Tehdy měla podobnou spousta škodovek a podle mě si maska se svými horizontálními linkami vyloženě říkala o zpracování ve stylu našeho nového jazyka Modern Solid,“ říká designér. Proto je roztažená do šířky a má jednotlivá žebra, jako originál. Horní žebro přitom tvoří stylizované provedení současné masky Tech-Deck Face, která je v Danielových představách vyvedena v karbonovém designu.  

Z původního vozu převzal Daniel i kompletní boční linii auta s výraznými svalnatými blatníky, které modelu Škoda Sport dodávají nezaměnitelný charakter. Z hliníku byly totiž vytvarovány ručně a je to na nich samozřejmě vidět. „Původní auto má velmi jednoduchý design, což přesně souzní s naší aktuální filozofií Modern Solid. V jednoduchosti je krása, a proto jsem se ji snažil maximálně zachovat,“ komentuje Daniel pojetí vozu. 

Přesto má moderní Danielova představa Škody Sport některé prvky, které originál neměl: karbonové kryty za koly nebo výrazné vstupy a výstupy vzduchu. „Auto jsem kreslil tak, aby bylo v současné době funkční. Vzhledem k tomu, že jde o závodní vůz, počítal jsem s tím, že by pod kapotou byl spalovací motor nebo hybridní ústrojí,“ vysvětluje autor přítomnost výrazných chladicích otvorů. 

Co naopak Daniel zachoval téměř dokonale, je barevné provedení vozu. Bílá karoserie, spodní červená linka ladící s červeným interiérem a k tomu modrý vertikální pruh. „Ten jsem se rozhodl využít jako funkční prvek, zapracoval jsem ho jako takové 3D řešení a funguje jako výdech pro chlazení motorového prostoru a brzd,“ říká k barevnému detailu. Čelní sklo vozu má drobné vybrání uprostřed, které odkazuje na dva menší větrné štítky originálu. Na boku auta nemůže chybět startovní číslo 44, které v Le Mans původní stroj nesl. 

Práce začala v archivu 

Než začal skicovat první linky své moderní interpretace Škody Sport, ponořil se Daniel Petr na nějakou dobu do archivu automobilky. „Musel jsem si to auto nastudovat. Našel jsem si staré výkresy a fotografie. Atmosféra z těch materiálů na člověka tak nějak dýchne a přinese větší chuť do práce,“ říká. Pak už přišel čas na první pokusy se skicami na papíře. „Musel jsem si ujasnit, co tomu autu vetknu z našich moderních prvků a co převezmu z originálu. Na to je papír nejlepší,“ usmívá se matador studia Škoda Design. 

Teprve pak následovaly práce na skicách v počítači. Celkově pracoval Daniel na moderní podobě Škoda Sport asi měsíc. Tu hodinu, tu dvě, když byl zrovna čas. „Musel jsem projekt sladit s prací na chystaných modelech pro sériovou výrobu, které samozřejmě mají prioritu. Ale vždy jsem se do toho pustil s chutí, protože pracovat na takovém snovém projektu je moc zábavné. Vlastně jsem si u toho trochu odpočinul,“ popisuje Daniel (ne)náročnost projektu. A ujišťuje, že na jeho představě moderní podoby Škody Sport určitě nenajdeme žádný z detailů zmíněných chystaných sériových vozů. 

Na ty se samozřejmě moc těšíme. A zrovna tak na to, co dalšího Daniel a jeho kolegové předvedou, až se zase zasní.