› Nový depozitář Škoda Muzea s 23 historickými vozy čekajícími na renovaci se otevírá veřejnosti
› Návštěvnický zážitek umocňuje atraktivní koncept prezentace automobilů „garážovým stylem“
› Exempláře většinou v nálezovém stavu pocházejí z let 1913-1948
› Jedná se o první fázi plánovaného rozšíření výstavní plochy Škoda Muzea
Škoda Muzeum
Škoda Muzeum zpřístupňuje veřejnosti svůj nový depozitář s historickými vozy. Celkem 23 exemplářů primárně v nálezovém stavu je k vidění v unikátních prostorách původní tovární haly v závodě v Mladé Boleslavi, postavené v roce 1906. Půlhodinové prohlídky probíhají v doprovodu průvodce a rezervují se dopředu.

Pohled za oponu Škoda Muzea
V prostorách historické tovární haly, v níž od roku 1907 byla zřízena kovárna, Škoda Muzeum od 1. prosince 2025 otvírá veřejnosti svůj nový depozitář historických vozů. Z 23 vystavených exponátů je velká většina v nálezovém stavu, tak jak se po desítkách let vozy objevily v různých zapomenutých koutech či stodolách a byly získány do sbírek muzea. „V rámci letošních oslav 130 let od položení základů automobilky Škoda návštěvníkům našeho muzea zpřístupňujeme nové atraktivní výstavní prostory. Více než dvacítka historických vozů sahá až k samotným kořenům výroby automobilů v Mladé Boleslavi, jejich původní stav pak na návštěvníky dýchne originálním kouzlem a patinou,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea.

K jedinečnému návštěvnickému zážitku přispívá umístění nové expozice do prostor, které samy o sobě psaly historii. Tovární hala s dnešním označením V4 byla postavena roku 1906 a od roku 1907 využívána jako kovárna v rámci výrazného rozšíření a modernizace výroby vozů Laurin & Klement. V této budově byl vedle klasických kovadlin a pece umístěn velký buchar umožňující hromadnou výrobu velkých kovových součástí a také brzda motorů, na níž se měřil výkon a chování pohonné jednotky před tím, než se montovala do podvozku.

Spící krása: Cenné vozy čekající na renovaci
Celkem 23 historických automobilů v nálezovém stavu, popř. ve stavu po částečné renovaci, je prezentováno atraktivním muzejním konceptem „garážového stylu“. Důraz, který je kladen na historickou hodnotu vystavených vozů, je díky tomu umocněn i charakterem budovy a výstavního prostoru. U každého exempláře je jeho stručný popis, bližší detaily pak návštěvník získá naskenováním QR kódu. Podobně jako v hlavní expozici muzea se i v nového depozitáři počítá s určitou obměnou vystavených vozů. Půlhodinová prohlídka probíhá vždy v doprovodu průvodce Škoda Muzea a je nutné si ji předem rezervovat. Do konce letošního roku je zdarma, následně bude zpoplatněna formou stokorunového příplatku k jakémukoliv typu vstupenky do Škoda Muzea. Zpřístupnění depozitáře je součástí většího plánu, jímž se chce Škoda Muzeum dále otevřít veřejnosti a fanouškům automobilové historie. V roce 2026 automobilka naváže druhým krokem v podobě haly, v níž budou moc návštěvníci obdivovat prototypy, designové studie a koncepty od 50. let minulého století do současnosti.

Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi provází návštěvníky 130 lety historie společnosti, od nejranějších vozidel Laurin & Klement až po současné modely či designové studie. Muzeum bylo otevřeno v roce 1995 v původních továrních halách a v roce 2012 prošlo kompletní rekonstrukcí, při které byla historická autenticita spojena s moderními výstavními technikami. Na ploše 1 800 m² představuje kolem 360 exponátů, včetně sériových vozů, prototypů, rallye vozů, motocyklů, a dokonce i jízdního kola Slavia z roku 1899, nejstaršího exponátu v kolekci. Návštěvu muzea je také možné kombinovat s prohlídkou výrobního závodu Škoda v Mladé Boleslavi, případně závodu ve Vrchlabí či Kvasinách, stejně jako s výletem do Rodného domu Ferdinanda Porsche v Liberci-Vratislavicích.

















