Využili jsme příležitosti testování vozu ŠKODA KODIAQ SportLine k návštěvě rodného domu Ferdinanda Porscheho v Liberci – Vratislavicích, které je místem, kde se počátky individuální mobility setkávají s trendy budoucnosti. Připomínáme si zde české průmyslové tradice, místní inženýrské umění a nadšení pro techniku. 

Ferdinand Porsche

V domě na Tanvaldské ulici č. 38 ve Vratislavicích nad Nisou se v roce 1875 narodil Ferdinand Porsche, který se proslavil jako automobilový konstruktér a tvůrce vozu Volkswagen. 

Obytný dům sloužil současně i jako provozovna živnosti Ferdinandova otce Antona Porscheho, který měl v přilehlém objektu prosperující klempířskou dílnu. Zde prožil Ferdinand Porsche své dětství a mládí, v rodinném podniku se vyučil klempířem. Zde absolvoval své první konstruktérské krůčky i pokusy s elektřinou, které vedly až k elektrifikaci celého objektu.

V tomto domě žil Ferdinand Porsche až do roku 1893, kdy se přestěhoval do Vídně. Ferdinand Porsche se do Vratislavic ale vracel za rodiči — v roce 1903 jim přivezl představit svou vyvolenou — Aloisii Kaesovou. Cestu z Vídně do Vratislavic absolvoval mladý pár ve voze Lohner-Porsche Mixte s benzino-elektrickým pohonem, který Ferdinand Porsche zkonstruoval.

Rodný dům Ferdinanda Porsche

Budova rodného domu je od roku 2011 ve vlastnictví společnosti ŠKODA AUTO, v roce 2016 byla dokončena její rozsáhlá rekonstrukce s cílem vrátit jí proporce a vzhled z roku 1875, kdy se právě zde narodil věhlasný konstruktér Ferdinand Porsche. 

Moderně pojatá expozice interaktivně zapojí návštěvníky do poznávání světa techniky, technologií, bohaté historie i budoucnosti mobility. Součástí areálu je i nová servisní budova, kde návštěvníci najdou pokladnu, prodejnu suvenýrů i nabídku občerstvení.

Auto Union Typ C Grand Prix (1936)

Rodný dům Ferdinanda Porsche nově vystavuje Auto Union Typ C Grand Prix (1936), jedná se detailní repliku monopostu navrženého Ferdinandem Porsche. Závodní speciál s motorem 6.0 V16 / 520 k (382 kW) před zadní nápravou dosahoval rychlosti více než 313 km/h a dobyl řady vítězství.

Auto Union Typ C Grand Prix (1936)