Eliška Junková byla in memoriam uvedena do Síně slávy Mezinárodní federace historických vozidel FIVA. Dějinný okamžik, který se zapíše zlatým písmem do historie našeho motorismu. Rozhodla o tom první červencový víkend mezinárodní porota. Iniciátorem nominace Elišky Junkové byl Stanislav Minářík, první viceprezident Autoklubu České republiky a člen legislativní a sportovní komise FIVA. Spolu s „královnou volantu“ vstoupily do Síně slávy takové osobnosti, jakými byli Sóičiró Honda a Battista Pininfarina.

Eliška Junková

Porotu tvořili renomovaní historikové motorismu z USA, Velké Británie, Německa, Francie, kterou zastupoval bývalý prezident FIVA Patrick Rollet, Japonska, Mexika, Indie a Singapuru. Jejím členem byl také současný prezident FIVA Tiddo Bresters z Nizozemska. „Porotci přihlédli nejenom k ojedinělé závodní kariéře Elišky Junkové, ale také k jejím dalším aktivitám na poli péče o mobilní kulturní dědictví lidstva. Překvapilo mě, jak je jméno Elizabeth Junek známé mezi příznivci automobilové historie v Indii, kde je živá tradice její akviziční jízdy Indií a Ceylonem z roku 1929. Eliška jela z pověření Ettore Bugattiho za volantem vozu Bugatti T44 a trasa měřila více než 6000 kilometrů. Dokonce v Indii uvažují o výstavě věnované této události,“ uvedl Stanislav Minářík.

Eliška Junková je nesmírně populární ve Spojených státech amerických a ve Velké Británii. Svědčí o tom nejen její čestné členství v řadě veteránských klubů včetně Mezinárodního klubu bývalých jezdců formule 1, ale i to, že ji americký sochař Thomas Melahn věnoval skulpturu zobrazující ji na trati Targa Florio. „Nechybí ani podobné uznání z francouzské strany, když ji medailista Claude Gondard zpodobnil spolu s Ettorem Bugattim na jedné medaili. A je potřeba i připomenout, že v roce 1988, kdy se léčila v nemocnici, ji tam v rámci státní návštěvy Československa navštívil francouzský prezident Francois Mitterand,“ připomněl Stanislav Minářík.

Vedle dalších vstoupili spolu s Eliškou Junkovou do Síně slávy FIVA in memoriam Sóičiró Honda, zakladatel stejnojmenné japonské značky motocyklů a automobilů, a legenda automobilového designu, italský karosář Battista Pininfarina.

O Elišce Junkové

Eliška Junková (16. listopadu 1900 – 5. ledna 1994) byla obdivuhodnou osobností našeho motorismu. Ve dvacátých letech minulého století byla nejrychlejší ženou světa, rovnocennou soupeřkou tehdejších nejlepších jezdců. Za svoji krátkou závodní kariéru si vydobyla mezinárodní renomé, které zúročila v dalších letech. Po celý život vzorně reprezentovala svoji zemi, díky svým jazykovým schopnostem, kouzlu osobnosti a nadáním umění diplomacie rozvíjela kontakty v rámci mezinárodních motoristických federací, byla členkou mnoha významných klubů. Eliška Junková se věnovala také organizátorské a funkcionářské činnosti. Podílela se na zvyšování úrovně tuzemských motoristických závodů, díky svým zahraničním kontaktům usilovala o jejich zařazení do mezinárodních kalendářů. Celý její život je protknut láskou a službou vlasti, o čemž svědčí i její aktivity v domácím odboji za druhé světové války. Autoklub ČR s vděčností vzpomíná na významnou a inspirativní osobnost naší historie. V klubovém domě byla 25. března 2019 při oslavách 90. výročí jeho otevření odhalena busta Elišky Junkové, ve stejném roce jí bylo na návrh Autoklubu ČR uděleno in memoriam státní vyznamenání prezidentem republiky.

O FIVA

Mezinárodní federace historických vozidel FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) sdružuje v 71 zemích miliony majitelů a příznivců historických vozidel. Je odborným partnerem nejvýznamnější mezinárodní organizace pečující o světové kulturní dědictví lidstva – UNESCO. FIVA si vzala za úkol „chránit, podporovat a udržet vozidla včerejška na silnicích zítřka,“ protože historická vozidla jsou důležitou a nedílnou součástí mobilního kulturního dědictví.

Zdroj: Autoklub ČR