› Automobilka Škoda slaví 130leté výročí účastí čtyř historických vozů na setinové rally 7 Castles Trial
› Škoda Rapid OHV z roku 1940 nejstarším automobilem startovního pole
› Trofej Narcise Podsedníčka pro nejúspěšnější posádku s vozem značky Škoda
› Trasa jubilejního 10. ročníku rally letos zavedla šest desítek veteránů na Benešovsko
Automobilka Škoda slaví 130 let
Celý letošní rok si automobilka Škoda připomíná významné jubileum 130 let od svého založení. Jednou z jedinečných příležitostí, kde mohlo české publikum přímo v pohybu vidět vybrané vozy ze sbírky Škoda Muzea, byla účast čtyř veteránů na 10. ročníku jednodenní setinové rally 7 Castles Trial, která se jela v sobotu 24. dubna. Trasa dlouhá přes 260 kilometrů zavedla šedesát historických vozů na Benešovsko. Trofej Narcise Podsedníčka pro nejlepší vůz Škoda ve startovním poli získala posádka Huňáček Pavel & Formánek Vojtěch startující s vozem Škoda 120L.

V sobotu 26. dubna odstartoval z Prahy jubilejní 10. ročník setinové rally 7 Castles Trial a ve startovním poli opět nechyběly vybrané historické vozy ze sbírek Škoda Muzea. „Na tuto intenzivní jednodenní veteránskou rally se každý rok rádi vracíme, neboť je to po zimní odmlce ideální příležitost k důkladnému provětrání našich exponátů,“ říká Andrea Frydlová vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi a dodává: „Letos jsme se i vzhledem ke 130letému výročí rozhodli potěšit diváky čtveřicí zajímavých aut, jež daly vzpomenout na různá období v historii mladoboleslavské automobilky.“
Nepřehlédnutelný kvartet vozů Škoda
Velmi raritním vozem, zároveň nejstarším ve startovním poli, byla Škoda Rapid OHV z roku 1940 s aerodynamickou „dálniční“ karoserií. Podle archivu automobilky bylo totiž této karosářské verze, jež byla vybavena motorem s rozvodem OHV o výkonu 42 k, kterých bylo vyrobeno pouhých 110 kusů.
Poválečnou éru značky zastupovala Škoda 1101 „Tudor“ z roku 1948, která se díky své odolnosti a spolehlivosti často účastní právě i náročnějších veteránských podniků. Její čtyřválcový motor o objemu 1089 cm3 tak bez problémů zvládl i trasu 7 Castles Trial.
Startovní pole pomohl rozzářit také jeden z nejhezčích vozů naší historie – Škoda Felicia z roku 1961, která dodnes uchvátí svými ladnými liniemi otevřené karoserie. Není divu, že se z tohoto modelu stal velmi žádaný veterán, a to stejně jako z vozu Škoda 1100 MBX (1969). Tento dvoudveřový automobil vychází z legendárního ‘embéčka’, avšak chybí mu horní část prostředních sloupků karoserie, takže při pohledu zboku vynikne jeho ničím nerušená prosklená plocha. I proto se mu od diváků podél trasy dostalo oprávněné pozornosti.
Princip setinové rally prověří souhru posádky
Intenzivní setinová rally 7 Castles Trial se letos konala podesáté a pro posádky bylo připraveno celkem devět testů přesnosti, v nichž je průjezd soutěžního vozu měřen na setiny sekundy. Za každou setinu odchylky od předepsaného času dostává tým jeden trestný bod. Dokonalost souhry řidiče a spolujezdce navíc prověřilo i několik tajných testů, které nejsou značeny v roadbooku. S nejnižším počtem trestných bodů (231.0) do cíle dorazila posádka Szabó Endre a Gömöri Melinda, která se tak stala celkovým vítězem. Trofej Narcise Podsedníčka pro nejlépe umístěný vůz značky Škoda si odvezla posádka Huňáček Pavel a Formánek Vojtěch, která rally absolvovala s vozem Škoda 120L.