sdr

Poslanci ANO chtějí změnit pravidla registrace veteránů. Před jejich pozměňovacím návrhem varuje v petici téměř 6 tisíc sběratelů. Obávají se, že přibude podvodů se schvalováním historických vozidel.
Článek

Stane se veteránem i Rolls-Royce s motorem z Mercedesu nebo auto z roku 1998? Kritici varují, že k tomu může docházet častěji než dnes, pokud projde pozměňovací návrh poslanců ANO Petra Sadovského a Michala Ratiborského k zákonu o podmínkách provozu na pozemních komunikacích.

V současnosti má hlavní kontrolu nad testováním veteránů Federace klubů historických vozidel (FKHV), která má vyškolených zhruba 1 200 komisařů. Sama pak uděluje povolení jednotlivým klubům, kterých jsou v Česku stovky.

Pozměňovací návrh však úplně zbavuje kompetencí federaci, která je mezinárodně uznávanou institucí. Rozhodování o tom, jaký subjekt bude dohlížet na schvalování veteránů, dává zákon plně do rukou krajským úřadům. Všechna historická vozidla by také nově musela povinně na STK.

Proti poslaneckému návrhu, který se objevil na poslední chvíli, se zvedla vlna kritiky z komunity sběratelů historických vozidel. Petici proti přijetí zákona podepsalo přes 5 800 lidí. Obávají se toho, že v testování vznikne anarchie a nebude možné uhlídat, aby historická auta obsahovala původní součástky. Zkrátka, může se podle nich častěji podvádět.

Za návrhem stojí poslanci Petr Sadovský a Michal Ratiborský. Oba jsou sběrateli veteránů. Poslanec Sadovský redakci SZ Byznys potvrdil, že je členem klubu 1st Veteran US Car Club Praha, který sdružuje milovníky amerických vozů, jako je Chevrolet, Cadillac nebo Mustang. Předseda zmíněného klubu Zdeněk Košárek v minulosti prohrál soudní při a byl vyloučen z Autoklubu ČR, protože se ukázalo, že klub 1st Veteran US Car Club Praha neoprávněně testoval veterány pod hlavičkou stejnojmenného občanského sdružení. Klub kvůli tomu přišel v roce 2011 o povolení testovat veterány.

Zdeněk Košárek se brání kritice. „Z Autoklubu jsem byl vyloučen na výslovné přání FKHV, která si tímto podmiňovala (spíš vydírala) Autoklub účastí na možnosti takzvaného testování historických vozidel. Takto FKHV dlouhé roky manipuloval se svými oprávněnými kritiky, jednotlivci, i celými členskými základnami klubů. Nový zákon by měl přinést rovné podmínky a sankce. Toho se FKHV obává vedle ztráty monopolu, nejvíc,“ uvedl.

Dvacetiletý veterán?

V komunitě sběratelů historických vozů se mluví o tom, že současný pozměňovací návrh je aktem pomsty vůči federaci FKHV, která jednotlivým klubům uděluje oprávnění k testům. Konkrétní kluby zastupují například značky, jako je Mercedes, Rolls-Royce, Škoda Auto, případně vojenská, americká a jiná vozidla.

Poslanec Petr Sadovský spekulaci o pomstě odmítl: „To je naprostý nesmysl. Určitě dobře víte, že jsem pouze řadovým členem a nikdy tomu nebylo jinak. O spory klubu s FKHV jsem se nikdy nezajímal. Jsem majitelem historického vozu a je to můj koníček. To je celé. Jaké jsou nebo nejsou mezi jednotlivými kluby spory, to mě opravdu nezajímá.“

V minulosti k podvodům se záměnou dílů za originální nebo s přepisováním data výroby podle FKHV docházelo častěji než dnes. Stávalo se třeba, že se veteránem stalo auto, kterému nebylo třicet let, protože se zfalšoval rok výroby. Podvody snižují hodnotu veteránů, která se často šplhá do stovek tisíc korun.

„Podvodníci prodávají za běžnou cenu. Spíš švindlují kvůli tomu, aby vůz prošel testováním, třeba kvůli nedovoleným úpravám, než že by někdo chtěl vydělávat na prodeji veteránů se ziskem. Ale stalo se, že někdo takové auto koupil a pak nešlo registrovat. Historická auta jsou drahá a nedovolené úpravy snižují jejich hodnotu,“ popsal jeden z expertů na autoveterány.

Podle Sadovského změna zákona přinese možnost všem klubům, které mají zájem a splní stanovené podmínky, aby testovaly historickou původnost vozů. „Kluby získají i nové povinnosti a přibude i možnost sankcí, která tu teď chybí. Pokud dojde i ke zjevným podvodům při získávání testací, tak nyní neexistuje možnost, jak to postihnout,“ řekl. Podle něj se podvody stále dějí a se změnou jich naopak výrazně ubude.

Zdroj : Seznam Zprávy – Filip Horáček