Automobil Škoda 633 byla osazena na tu dobu nejmenším šestiválcovým motorem o objemu 1,8 litru a mezi lety 1931 až 1934 bylo vyrobeno 504 kusů. O jeho spolehlivosti hovoří i cesta Jiřího Hanuše do Dakaru.

Přes Saharu do Dakaru

Ing. Jiřímu Hanušovi byl sedmadvacet let, když se v roce 1933 rozhodl přejet automobilem Saharu a pokračovat až do Dakaru. Trasu naplánoval z Alžíru přes El Goleu, Timimounu, Adrar, Gao, Niamey, Ouagadoougou, Bamako, Kayes až do hlavního města Senegalu. Ti, kdo znají Rallye Paříž – Dakar, vědí, o čem je řeč.  Prakticky stejnou cestou totiž vedly na sklonku 80. let nejtěžší etapy v celé historii tohoto pouštního dobrodružství.

ŠKODA 633

P011-SKODA-633-historie-01Hanuš se rozhodl pro Škodu 633, tedy malý řadový šestiválec s motorem o objemu pouhých 1792 cm³ a výkonu 24,3 kW (33 k), vybavený třístupňovou převodovkou. Tento typ měl ještě žebřinový rám snýtovaný z ocelových U profilů a obě tuhé nápravy odpružené podélnými půleliptickými péry. Vážil 1150 kg, průměrná spotřeba se pohybovala v rozmezí 10 až 13 l a největší rychlost 100 km/h. Ideální automobil na kvalitní rovnou vozovku. Ale do Afriky? Hanuš byl sice zkušený jezdec, měl za sebou jízdy po Evropě, ale Afrika je (a zejména tehdy byla) poněkud jiný šálek čaje. Škodovku zvolil zřejmě proto, že jeho otec, Ing. František Hanuš, byl v letech 1919 – 1923 generálním ředitelem Škodových závodů, tedy v dobách, kdy v čele společnosti stál prezident Josef Šimonek. S největší pravděpodobností tedy automobilka byla odvážnému muži nakloněna.

P011-SKODA-633-historie-02Sama ovšem měla o možnostech šestsetřiatřicítky své představy, takže výprava neměla oficiální tovární podporu, ba ani se o ní před startem nijak nepsalo. Slovo „výprava“ není správný výraz pro cestu jednoho muže. Ano, je to tak – Hanuš junior se na cestu napříč Saharou vypravil sám. Byla to odvaha? Hazard? Nezkušenost? Touha po dobrodružství? Od každého něco. Však si v Africe užil své. Například přejezd dlouhý 1100 km, na němž nebyla ani kapka vody, ani kapka benzinu. Když se konečně dostal k cíli této části cesty, zaplatil za litr benzinu v přepočtu 13,30 a za litr vody 6,75 Kč. Pro srovnání – doma stál v té době benzin kolem 2,50 Kč.

Bez poruchy 9716 km

Na cestu vyjel z Radlíku u Jesenice nedaleko Prahy 17. února 1933 a už za týden vykládali jeho šestsetřiatřicítku v přístavu Alžír. Odtud se Hanuš vydal napříč Saharou jako první Čechoslovák, a to se sériovým automobilem bez jakýchkoli úprav. Díky jeho pečlivosti dnes víme, jak si vedl. Přesně za měsíc, 17. března, dorazil do Dakaru, kde se nalodil. V Marseille opět sedl za volant a zamířil domů. Celkem ujel 9716 km, z toho v Africe 6546 km. Průměrná spotřeba činila 13,75 l/100 km, přičemž v nejtěžší saharské části z Reaganu do Gao spotřeboval průměrně 18 l/100 km. A vůz? Vůz nic. Žádná porucha, žádné problémy, žádné starosti.

P011-SKODA-633-historie-22Po návratu vydal Hanuš útlou brožurku, v níž stručně svoji cestu popsal. Potvrzuje v ní, že to byla jeho privátní akce, na niž mu přispěly kromě automobilky také Varta, Vacuum Oil Company, SKF, výrobce pneumatik Kudrnáč Náchod, Scintilla Vertex a také Julius Meinl. Zdá se, že se dodnes nezachovaly žádné fotografie, a tak nezbývá než vzít zavděk vyobrazením Škody 633, vozu, s nímž bychom s dnešními zkušenostmi byli ochotni vyrazit z Boleslavi do Jičína, možná i do Prahy. Ale do Dakaru? Panu Ing. Jiřímu Hanušovi to před osmdesáti lety nepřipadlo zas tak divoké…

Dobová fotogalerie ŠKODA 633

Jízda s vozem Škoda 633

skoda 633 08V současné době se dochovala maximálně desítka těchto vozů, z nichž jeden můžete spatřit v Škoda Muzeu (nyní v depozitu). Nás potěšilo, že majitel zrestaurované šestsettřiatřicítky nás svezl a představil nám ji v plné kráse na Tachlovickém trojúhelníku. Doslova nás uchvátila pružnost a tichost šestiválcového motoru. Vozy se ŠKODA 633 se vyvážely i do zahraničí a právě jeden takový navrátilec se nachází ve sbírce SKODAHOME.cz, ale o něm až někdy příště.

Související článek: ŠKODA 633 “HISTORIE”