Firma DeAGOSTINI přináší 14.11.2023 do stánků časopis č.72 s kovovým modelem ŠKODA SAGITTA, který je součástí exklusivní kolekce KALEIDOSKOP SLAVNÝCH VOZŮ ŠKODA.

ŠKODA SAGITTA

ŠKODA POPULAR, nejprodávanější prvorepublikový model mladoboleslavské značky, od roku 1934 rostl co do rozměrů karoserie i objemu a výkonu motorů. Vývoj jeho ještě dostupnější alternativy připomínají prototypy ŠKODA SAGITTA z let 1936 – 1938 s atypickým vzduchem chlazeným dvouválcem. Na ně navázal sériový model POPULAR 995 „Liduška“ s vodou chlazeným čtyřválcem.

Cestu k sériové podobě takového minivozu si automobilka ŠKODA otevřela prototypy SAGITTA s rozvorem 2100 mm, délkou 3400 mm, šířkou 1320 mm a výškou 1420 mm. Podvozek byl osvědčené škodovácké koncepce s páteřovým rámem a nezávislým zavěšením všech kol, odpružených napříč uloženými půleliptickými listovými pery. Třístupňová převodovka tvořila montážní celek s rozvodovkou zadní nápravy, podobně jako u modelu POPULAR. Toto progresivní řešení „transaxle“ se v zahraniční produkci prosadilo až o mnoho let později, navíc takřka výhradně u drahých sportovních a závodních modelů.

Řidiči a spolujezdci vozů ŠKODA POPULAR nebo SAGITTA nabídlo transaxle více místa pro nohy, dále zlepšilo polohu těžiště a trakci. Vzhledem k prašnému charakteru tehdejších silnic a úzkému rozchodu 1050 mm nevadila u vozů SAGITTA absence diferenciálu, 16palcová kola díky tomu méně prokluzovala v blátě, písku nebo sněhu. Ovladatelnosti prospělo přesné hřebenové řízení, prázdný vůz navíc vážil jen 580 kg a plně obsazený 860 kg. Dosahoval rychlosti 70 km/h, průměrně spotřeboval asi 5,5 l na 100 km.

Přední kapota otevíraná společně s maskou usnadnila přístup k podélně uloženému čtyřdobému vidlicovému dvouválci SV objemu 844 cm3 a výkonu 15 k (11 kW) při 3000 ot./min. Ten měl pro značku ŠKODA velmi neobvyklé chlazení vzduchem, nikoli kapalinou. Nechyběl tak čtyřlopatkový ventilátor z hliníkové slitiny, zkušební jezdci sledovali na přístrojové desce připomínající vozy POPULAR dva kapilárové teploměry s čidly za žebrovanými hlavami válců. Původní karburátor Zenith 26 VEH nahradil modernější Solex BFRH, nyní již se vzduchovým filtrem s vložkou v podobě drátěnky zvlhčené olejem. Startování usnadňovalo předehřívání sacího potrubí výfukovými plyny. SAGITTA měla švýcarskou elektroinstalaci Scintilla 6V.

KALEIDOSKOP SLAVNÝCH VOZŮ ŠKODA

Součástí modelu je i časopis rozdělený do několika rubrik. Zjistíte podrobné informace o konkrétním automobilu včetně technických údajů. V kalendáriu věnovanému vždy konkrétnímu roku, kdy byl daný model vyroben, se dozvíte zajímavosti ze života, politiky, sportu i kultury, a to u nás i ve světě.

Předplatitel exklusivní kolekce KALEIDOSKOP SLAVNÝCH VOZŮ ŠKODA dostane zdarma i několik exklusivních dárků. Zajímavá je i PRÉMIOVÁ objednávka KALEIDOSKOP SLAVNÝCH VOZŮ ŠKODA, se kterou předplatitel dostane navíc šest speciálních vozů značky ŠKODA.

Na našich stránkách SKODAKLASIK.cz vás budeme postupně seznamovat s celou kolekcí KALEIDOSKOP SLAVNÝCH VOZŮ ŠKODA. Objednávky a více informací naleznetena DeAGOSTINI.