Značka ŠKODA je od svých počátků pevně svázána s motoristickým sportem. Připomeňte si, jak vdechla sportovní charakter i běžným vozům mezi 30. a 80. lety minulého století.

Svůj první výrobek se dvojice otců zakladatelů automobilky Václav Laurin a Václav Klement rozhodla vyslat na závod už v roce 1901 a Narcis Podsedníček dojel s jejich motocyklem do cíle závodu Paříž-Berlín na prvním místě. Značka ŠKODA postavila od té doby nejen řadu sportovních speciálů, ale sportovního ducha v sobě mělo i několik sériových modelů.

Pojďme si připomenout ty nejzásadnější od 30. do 80. let minulého století.

ŠKODA POPULAR Monte Carlo 1937

V roce 1934 představila značka ŠKODA model POPULAR, který se stal nejprodávanějším autem v republice. Na jeho úspěch navázala luxusní ŠKODA 640 – SUPERB a vůz nižší střední třídy, který dostal jméno RAPID.

ŠKODA RAPID 1937/38

Svým způsobem to byl první sériově vyráběný sportovní vůz značky ŠKODA. Jeho jméno pochází z latinského „rapide“ neboli rychle. Poháněl ho řadový čtyřválec o výkonu 26 nebo 31 koní. Při spotřebě 8 litrů na 100 km uměl vyvinout rychlost až 90 km/h. V roce 1938 se pod označením RAPID OHV zvýšil výkon až na 42 koní s maximální rychlostí 110 km/h.

Úspěch posádky Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausmann na Rallye Monte Carlo v roce 1936 s vozem POPULAR SPORT (získali druhé místo ve své kategorii) inspiroval automobilku k výrobě speciální série POPULAR SPORT MONTE CARLO.

Do začátku 2. světové války bohužel vzniklo jen 70 kusů, většina s otevřenou karoserií roadster, menší část v provedení coupé. Konstrukci karoserie tvořila ještě dřevěná kostra s namontovanými plechovými díly.

ŠKODA 110 R 1973

Doba socialismu sportovním vozům příliš nepřála, a i když vzniklo několik prototypů nebo závodních speciálů, prvním poválečným sériovým automobilem se sportovním duchem byla až ŠKODA 110 R z roku 1970. Dvoudveřové kupé vyráběl závod v Kvasinách.

Vzadu umístěný motor poháněl zadní kola a maximální rychlost už byla 140 km/h. Unikátem své doby byla bezrámová okna bočních dveří. Za deset let vzniklo přes 56 000 kusů. Ze 110 R byl odvozen i soutěžní model 130 RS, dlouhou dobu nejúspěšnější český sportovní automobil.

Na 110 R navázalo v roce 1981, opět v Kvasinách, další dvoudveřové sportovní kupé s názvem GARDE, které se v roce 1984 v rámci mírné modernizace přejmenovalo na RAPID. GARDE se od května 1982 montovalo i v Bratislavě v továrně BAZ jako první sériově vyráběný osobní vůz na Slovensku.

V Kvasinách se modernizovaný RAPID 135/136 vyráběl až do roku 1990. Auto už mělo nezávislé zavěšení zadních kol s vlečenými rameny nebo čtyřpístkové třmeny na předních brzdách.

Po roce 1990 se mnohé změnilo. Automobilka ŠKODA AUTO navázala spolupráci s koncernem Volkswagen a značka dál slavila úspěchy na poli motoristického sportu. Sportovní vozy se po čase vrátily i do sériové produkce v podobě modelů s označením RS. Podrobněji je představí některý z budoucích článků na portálu ŠKODA Storyboard.

Sportovní duch aneb od RAPIDU k RAPIDU