Slovo „unikátní“ se často skloňuje, ale rozhodně platí pro The Beast, který do zakázkového podvozku a karoserie balí 27,0 litrový letecký motor Rolls-Royce Merlin V-12. Postavil jej britský mechanik John Dodd a draží jej online společnost Car and Classic. Nabídky začali zájemci posílat od 9. března.

Unikátnost sama

Výměny leteckých motorů byly prováděny již dříve, zejména během předválečného období, ale The Beast posunul věci na jinou úroveň využitím legendárního Merlina. Vyvinutý Rolls-Royce, ale také vyráběný v licenci v USA společností Packard, poháněl některé z nejúspěšnějších stíhacích letounů druhé světové války, včetně Superman Spitfire a North American P-51 Mustang.

Předpokládá se, že atmosféricky plněný motor produkuje 750 koní, což je podle seznamu rozumné vzhledem k tomu, že produkční verze motoru Meteor byly dimenzovány na 1500 koní s kompresorem. Dodd také kdysi dával 950 koní a 760 lb-ft točivého momentu. Jako specialista na převodovky také upravil třístupňovou automatickou převodovku General Motors Turbo 400 pro práci s masivním V-12. Původně posílal výkon na zadní nápravu Jaguaru, ale výkon nyní zpracovává robustnější jednotka Currie.

The Beast už není jediným autem poháněným Merlinem. Jay Leno má Rolls-Royce z roku 1934 pohánějící historický motor, jehož výkon se odhaduje na 1 000 koní a 1 750 lb-ft. Ale zatímco jeho auto nikdy nebylo testováno na nejvyšší rychlost, The Beast dosáhl v roce 1973 v testu Royal Automobile Club (RAC) rychlosti 294 km/h.

Příběh Beast začíná v roce 1966, kdy Paul Jameson zkonstruoval rám a získal variantu motoru Merlin zvanou Meteor, která byla navržena pro použití v tancích. Projekt nikdy nedokončil, nakonec motor a podvozek prodal Doddovi, který jej v roce 1972 dokončil se sklolaminátovou karoserií.

Vůz byl v jednu chvíli poškozen při požáru, po kterém byl původní motor vyměněn za nový identické specifikace a původní karoserie byla nahrazena současnou verzí shooting-brake.

Vůz měl kdysi jako poctu motoru mřížku Rolls-Royce, což společnosti podle aukce vadilo. Rolls ho zažaloval a vyhrál, ačkoli Dodd údajně nezměnil mřížku až několik let po skončení soudního sporu. Vůz je však ve své britské registraci uveden jako Rolls-Royce. Vůz měl v průběhu let čtyři majitele, všichni se považovali za členy Doddovy rodiny. Výpis tvrdí, že je stále v provozuschopném stavu, i když není jasné, kde by někdo řídil tento příhodně pojmenovaný výtvor.