Tradice úspěchů v motorsportu je v případě značky Škoda prakticky tak stará, jako automobilka sama. Ve světových rally pak úspěšnou éru odstartovala před padesáti lety Škoda 130 RS. Na tradici tohoto modelu navazují i nejmodernější speciály. Na 50 let úspěchů vzpomínají za volanty 130 RS i modernějších speciálů piloti John Haugland a Andreas Mikkelsen.
I když stroje z Mladé Boleslavi vítězily v motoristických závodech už v době, kdy značka Laurin & Klement začala stavět první motocykly, ve světových rally klasického moderního formátu se automobilka Škoda definitivně mezi úspěšné zapsala před padesáti lety. „Vše začalo v roce 1975 modelem Škoda 130 RS. Tohle auto bylo tak dobré, že dokonce získalo body do celkového pořadí světového šampionátu,“ říká soutěžní jezdec Andreas Mikkelsen.
Vůbec první světový bod tohoto speciálu přivezl z finské Rally 1000 jezer v roce 1977 tehdejší tovární jezdec Škoda Motorsport John Haugland. Se 130 RS dokončil soutěž v absolutním pořadí desátý a porazil mnohé silnější vozy. Na šotolině potom do celkového pořadí šampionátu bodovali ještě Miloslav Zapadlo v roce 1978 a Václav Blahna v letech 1979 a 1981 v náročné řecké Acropolis Rally.
Přitom podle Johna Hauglanda byla Škoda 130 RS silná zejména na asfaltu:. „Bylo to výtečné asfaltové auto, velmi stabilní, mělo skvělý grip a dosahovali jsme s ním velmi dobrých výsledků,“ vzpomíná John Haugland. Šotolina ale tehdy zjevně smazávala výkonové rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi vozů. A tak na světové body dosáhla 130 RS v konkurenci speciálů vyšších tříd právě na ní.



„Řídit tohle auto je opravdu moc krásný zážitek. Ale musíte si ho odpracovat, za volant musíte pořádně vzít, řízení je v porovnání s novými auty docela těžké, ale máte z něj skvělý pocit,“ hodnotí legendární rallyový stroj Andreas Mikkelsen při krátkém svezení s J. Hauglandem na sedačce spolujezdce.
Úspěchy Škoda 130 RS
1977: 1. a 2. místo ve třídě na Rallye Monte-Carlo
1978, 1979, 1981: vítězství ve třídě na Acropolis Rally
1981: celkové vítězství v mistrovství Evropy značek cestovních automobilů
Na úspěchy legendární 130 RS později navázaly další modely Škoda. Po 130 RS se po rychlostních zkouškách rallyových šampionátů proháněla Škoda 130 LR, v 90. letech na ni navázal Favorit a po něm v roce 1995 Felicia. Pak to Škoda Motorsport poprvé zkusila se speciály WRC s pohonem všech kol, na první odvážné kroky s modelem Octavia WRC navázala v roce 2003 Fabia WRC. V roce 2009 pak automobilka zamířila do nově vypsané kategorie, a to s modelem Fabia S2000.

S tímto vozem sbíral své první velké úspěchy právě A. Mikkelsen. „V letech 2011 a 2012 mě dovezla k mým dvěma titulům v Intercontinental Rally Challenge. Tohle auto mi otevřelo cestu do světového šampionátu,“ vzpomíná Mikkelsen s tím, že na vysokootáčkový zvuk motoru Fabie S2000 nezapomene do konce života.
Na úspěchy s Fabií S2000 pak A. Mikkelsen navázal i v nástupci Fabia Rally2, dříve známé jako Fabia R5. V roce 2017 s ní získal první úspěch na Rallye Monte-Carlo (zvítězil v kategorii WRC2), s provedením Rally2 evo pak v roce 2021 vyhrál jak evropský rallyový šampionát, tak ten světový v kategorii WRC2. V roce 2023 triumf ve WRC2 zopakoval, tentokrát už s aktuálním speciálem Škoda Fabia RS Rally2. Právě do ní usedá opět i s Johnem Hauglandem, když mu chce předvést, kam se závodní technika za těch 50 pro Škoda Motorsport úspěšných let posunula. „To je fantastické. Rychlost auta, to, jak funguje a jak ho řídíš, je opravdu působivé,“ hodnotí Haugland svezení.
