Jak by vypadala legendární ŠKODA 1203 pohledem dnešních designérů? Nahlédněte do světa jejich fantazie a zjistěte, co je inspiruje.

Když si designér Daniel Hájek během focení prohlíží zachovalý model ŠKODA 1203, neubrání se vzpomínkám: „Takovou v provedení valník máme u babičky a dědy na zahradě, jen už je nepojízdná.“ A když dodává, že „to bylo vlastně moje první auto, používali jsme ho jako pracovní stroj na poli, už v patnácti letech jsem si ho mohl občas nastartovat a sem tam s ním po poli pojíždět“, je jasné, že si pro svou moderní interpretaci do série Ikony v novém kabátě nevybral legendární užitkový vůz značky ŠKODA náhodou.

Volba ovšem podle něj nemá jen osobní nostalgický důvod. „Ano, bavili jsme se o tom s kolegy, že když mám zkušenosti s 1203, mohl bych ji zkusit oživit pro nové tisíciletí, ale zároveň se domnívám, že by takové auto dnes značce ŠKODA velmi slušelo,“ říká Daniel. Podle něj je to vůz, který zcela bez pochyby ztělesňuje hodnoty značky: praktičnost, velký vnitřní prostor i Simply Clever řešení.

V jeho představách je „nová“ 1203 moderním kempinkovým vozem s výklopnou střechou. „Popularita tohoto typu aut v poslední době roste, takže jsem nakonec zvolil právě toto provedení. Ale z počátku jsem uvažoval třeba o návrhu vozu pro doprovod pelotonu na Tour de France,“ připomíná Daniel angažmá automobilky v cyklistice.


Není to retro

Při návrhu své studie moderního modelu ŠKODA 1203 se maximálně snažil design legendárního vozu přenést do 21. století, aniž přitom sahal po příliš retro řešeních. „Chtěl jsem, aby z mé studie bylo cítit, že je to to auto, ale aby to zároveň nebylo prvoplánové retro řešení. Navrhoval jsem moderní vůz s odkazem na legendu,“ popisuje filosofii studie její autor. Celkově se pak snažil o maximálně čisté provedení designu. „Chtěl jsem, aby byla nadčasová,“ vysvětluje.

Danielova nová 1203 tak dostala „dvojitý kšilt“, jak autor nazývá mírně přetažený lem střechy a masky chladiče, namísto jemných oblin ovšem obojí vyvedené v trochu ostřejších rysech. Obvodovou horizontální linii původní 1203 nahradila pro vozy ŠKODA dnes typická „tornado linie“ a auto dostalo velmi moderní světelný podpis. „Dlouho jsem přemýšlel, jak odkázat na kulatá světla originálu, která by ale jinak byla moc retro prvkem. Proto je tu jen ten náznak obloučků, ale jinak nová výrazná signatura,“ říká Daniel.

Nejvíc dala Danielovi podle jeho slov „zabrat“ záď studie. „Původní 1203 je poměrně úzká, moderní auta jsou hodně rozkročená, navíc jsem opět vymýšlel, jak sem dostat odkaz na světlomety, které 1203 podědila po modelu 1000 MB,“ přibližuje. Auto tak opticky hodně rozšiřují horizontální linie a odkazem na úzkou stavbu 1203 jsou skloněné bočnice a relativně úzká střecha.

Variabilita především

V Danielových představách stojí nová 1203 na platformě koncernového Volkswagenu Transporter. Ale mohla by být klidně i plně elektrická. „Elektromobil by dovolil ještě lepší využití prostoru,“ podotýká. Dominantou interiéru je minimalisticky pojatá palubní deska opět s výrazným horizontálním členěním a rovněž horizontálním dvouramenným volantem.

Na historickou 1203 odkazuje i police ve tvaru obráceného křídla ve spodní části palubní desky. Ta obsahuje úložné prostory a její zajímavostí je, že je výsuvná. „V normálním autě by něco takového mohlo překážet, ale u dodávky je to praktické.“

V případě infotainmentu se vlastně Daniel na první pohled připravil o „svou“ práci. Coby designér uživatelských prostředí totiž pracuje právě na vzhledu a logice infotainmentu vozu, ale jeho 1203 vlastně žádný nemá. „Představou je, že řidič využije pro tyto informace vlastní zařízení, třeba smartpohne nebo tablet,“ říká Daniel s tím, že by samozřejmě pro tato zařízení mohl navrhnout speciální aplikaci, která by obsluhu funkcí auta zvládala. Palubní deska tak má jen malý informační displej pod volantem, který navazuje na výdechy ventilace a „zrcadlí“ se s plaketou s označením modelu před spolujezdcem.

Svou 1203 naskicoval Daniel propiskou a výsledek dobarvil v počítači. „Je to můj oblíbený způsob práce. Navíc propisku mám vždy u sebe. Při jejím využití není prostor pro chyby a propiska vytváří poměrně charakteristickou stopu, takže mé skici jsou trochu jiné, méně dynamické a více ilustrativní,“ uzavírá.