O vznik limitované série hodinek k výročí 130 let od založení společnosti Škoda Auto se postarala česká hodinářská manufaktura Prokop & Brož
› Edice 130 kusů náramkových hodinek se dostane k prvním zákazníkům v září letošního roku, inspirací se stal vzácný model Laurin & Klement BSC

Náramkové hodinky

V roce 1895 se začal psát příběh firmy, která přinesla strojírenskou výrobu do Mladé Boleslavi. Dnes je Škoda Auto nejvýznamnějším podnikem v České republice a při příležitosti oslav 130 let své existence přichází s limitovanou sérií náramkových hodinek Laurin & Klement 130 Limited Edition. Za jejím vznikem stojí česká manufaktura Prokop & Brož, která první exempláře čistě mechanických hodinek dodá zákazníkům v září tohoto roku.

Společná oslava řemeslné zručnosti a strojírenské tradice
Tato limitovaná série vznikla při příležitosti 130. výročí založení mladoboleslavské firmy Laurin & Klement, předchůdce dnešní společnosti Škoda Auto. Unikátní hodinky jsou poctou řemeslné zručnosti. Svým čistě mechanickým charakterem navazují na dobu, kdy i automobily byly plně mechanické.

Příběh značky Prokop & Brož se začal psát v roce 2012 a od té doby se malá hodinářská manufaktura vyprofilovala především jako výrobce zakázkových solitérních hodinek. Dle přání konkrétních zákazníků tak vznikají náramkové hodinky, které dokážou vyjádřit individualitu svého majitele. „Výroba mechanických náramkových hodinek je jedním z prestižních ukazatelů technologické vyspělosti národa. Není bez zajímavosti, že Česká republika patří mezi deset zemí na světě, které tento druh jemného řemesla zvládly,“ dodává Jan Prokop, jednatel firmy Prokop & Brož.

Inspirováno sportovní variantou modelu Laurin & Klement BSC z roku 1908
Designéři značky Prokop & Brož se inspirovali jedním z nejcennějších exponátů mladoboleslavského Škoda Muzea. Z palubních hodin tohoto vozu byla převzata pozice mimostředné sekundové ručičky pod 12. hodinou. Tato konfigurace je dnes výjimečná, ale dříve se takto umístěné sekundové ručičky používaly u prvních chronometrů, etalonů přesného času. Dalšími díly, které našly inspiraci v kapesních hodinkách integrovaných do palubní desky, jsou hlavní ručičky. Jejich tvar, materiál i technologie popouštění do tmavě modré barvy odpovídají tradičnímu hodinářskému řemeslu. Číselník hodinek je vyroben unikátní technologií Brosmalt, vyvinutou firmou Prokop & Brož. Pigmentace podkladu odpovídá vysoce leštěnému laku Pearl White, použitému na karoserii historického vozu. Každý číselník je ručně vyráběný unikát opatřený číslem hodinek v sérii. Grafika číselníku byla navržena tak, aby co nejvěrněji odpovídala estetice 19. století, ale zároveň oslovila milovníky a sběratele klasických hodinek, které neztrácejí na hodnotě a zůstávají atraktivní po desetiletí.

Na korunce je laserem vygravírován znak Laurin & Klement, stejný, jaký zdobí chladič historického vozu, který byl inspirací pro tuto exkluzivní sérii hodinek. Limitovaná edice bude nabízena ve dvou provedeních: prvních 30 kusů z celkové série je vyhrazeno pro prestižní verzi, u níž jsou pouzdro a jeho komponenty zhotoveny z 18karátového zlata, základní verze v počtu 100 kusů má tyto součástky vyrobeny z nerezové oceli. Barva řemínku byla pečlivě vybrána tak, aby odpovídala odstínu kožených řemenů, kterými byla napínána plátěná střecha vozu BSC. Na přání je možné zvolit alternativní provedení řemínku, pokud jde o jeho délku a barvu kůže. V nabídce jsou hnědá Cognac Superb, tmavě zelená, tmavě modrá a černá.

Laurin & Klement BSC: jediný dochovaný exemplář je perlou Škoda Muzea
Sportovní automobil Laurin & Klement BSC, který je od roku 2016 součástí sbírky Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, prošel celkovou renovací, která trvala dva roky a tým odborníků během prací vycházel z dochované originální výkresové dokumentace a dalších unikátních pramenů. Všechny důležité mechanické komponenty plně provozuschopného unikátu jsou původní, včetně motoru s autentickým výrobním číslem, se kterým sportovní vůz v roce 1908 opustil výrobní halu v Mladé Boleslavi.

Modelová řada BS má významné místo v historii mladoboleslavské automobilky. Oproti vůbec prvním vozům značky, voiturettám typů A, B a B2, se liší řadovým uspořádání motoru a mnoha typy karoserií, které vycházely vstříc potřebám tehdejších zákazníků.