Velká většina veteránů je přes zimní období uložena k zimnímu spánku. Někteří pro ně mají luxusní garáže, jiní stodoly nebo kůlny. Konec dubna se blíží, a každý veterán je třeba připravit na novou sezónu.DSC_3382

Start motoru

Nejdůležitější je první nastartování. Zde zběžně zkontrolujeme množství oleje v motoru a chladicí kapaliny v chladiči. Následně doporučujeme napumpovat do karburátoru palivo, a pokud máme baterii OK, můžeme startovat. Když motor začne běžet, necháme ho chvilku na volnoběh a přitom zkontrolujeme osvětlení, blinkry, nahuštění pneu atd.

Prošlapeme spojkový a brzdový pedál a ujistíme se, že fungují (spojka vystavuje, brzdový pedál nepropadává). Poté pomalu vyjedeme k menší projížďce, při které klidnou jízdou zahřejeme motor, abychom mohli lépe provést výměnu oleje.

Výměna oleje

Motorový olej se doporučuje měnit jednou ročně včetně filtru. Převodový olej se mění ve větších intervalech, ale i zde je třeba ho kontrolovat a případně dolít. V našem případě došlo k výměně za nový. Mazat musíme i další části. Doplníme vodní vazelínu do vodní pumpy a červenou vazelínou v lisu, promažeme další mazací místa (např. přední náprava). Jak je důležitý olejový filtr, stejně důležitý je i vzduchový filtr.

Kontrola brzd

Doporučujeme i zběžnou kontrolu brzdného systému. Zvláště u starších strojů např. zkontrolovat nastavení kroku brzd. Dolejeme brzdovou kapalinu a popřípadě i letní směs do ostřikovačů. Nyní můžeme udělat malou projížďku. Cestou dotankujeme a nezapomeneme přidat nezbytná aditiva.

Povinná výbava

Následuje kontrola povinné výbavy (zvláště datum, do kdy platí lékárna). Nezbytnou výbavou většiny veteránů je vozit sebou i motorový a převodový olej včetně několika litrů chladicí kapaliny. Posledním důležitým krokem je naleštění historického vozidla nejen na povrchu, ale i v interiéru.

DSC_3406 DSC_3407

Snad jsme na nic nezapomněli, a i vám náš článek pomůže k prvním letošním veteránským kilometrům.