› Na základě tehdejšího modelu Škoda Octavia byla v květnu 1970 v Karáčí zahájena výroba pick-upu Skopak.
› Celkem bylo vyrobeno 1 400 kusů v různých verzích a konfiguracích
Škoda Skopak
Před padesáti pěti lety byla v pakistánském Karáčí zahájena výroba modelu Škoda Skopak. Pick-up, vycházející z modelu Škoda Octavia Combi, který byl vyvinut speciálně pro potřeby místního trhu. Technický návrh vedl Josef Velebný, který čerpal ze svých zkušeností s modelem Trekka, vytvořeným pro Nový Zéland. Celkem bylo vyrobeno přibližně 1 400 vozů v různých verzích.

Jednou z méně známých kapitol 130leté historie automobilky Škoda je projekt vozu Skopak, který na počátku 70. let přinesl automobil vytvořený na míru pro potřeby pakistánských zákazníků.
Vozy značky Škoda, konkrétně model Škoda 1000 MB, se do Pákistánu vyvážely již od poloviny 60. let minulého století. Lokální importér, kterým byla společnost Haroon Industries Ltd. sídlící v přístavu Karáčí, přišel v roce 1967 s myšlenkou na výrobu specificky konstruovaného jednoduchého robustního vozu pro místní trh. Koncept se inspiroval modelem Trekka, novozélandským derivátem Škody Octavia, který byl vhodný i pro lehký terén. První prototyp Skopak byl představen na jaře 1969, modelové označení bylo směsicí slov „Škoda“ a „Pákistán“. Inženýr Josef Velebný, který měl na starosti technické řešení, plně využil své předchozí zkušenosti s modelem Trekka. Kvůli podpoře projektu se přestěhoval do Pákistánu a sériová výroba modelu Skopak byla zahájena v květnu 1970.
Technický základ tvořil podvozek řady Octavia Combi, který byl do Karáčí importován v rozloženém stavu. Základem vozidla byl ocelový rám, na který bylo možné snadno přišroubovat laminátové panely karoserie. Tento chytrý modulární přístup umožnil výrobu několika verzí, přičemž nejzákladnější variantou byl dvoumístný vůz s jednoduchými textilními pásy místo dveří. Navzdory svým kompaktním rozměrům – délka 4,2 m, šířka 1,64 m a výška 1,4 m – mohl Skopak uvézt užitečné zatížení půl tuny a táhnout přívěs o hmotnosti až 750 kg. Jeho výšku lze sklopením čelního skla snížit na pouhých 1,1 metru, což je praktická funkce pro pohyb mimo zpevněné cesty, například pod padlými stromy.