V prním díle nového tématu ŠKODA.ZACHRAŇ MĚ… jsme vám představili vůz ŠKODA Favorit 135 LX. Dnes vám představíme další poklad, který byl dvě desítky let zapomenutý v garáži.

ŠKODA 100 L

Duhým vozem našeho projektu ŠKODA.ZACHRAŇ MĚ… je ŠKODA 100 L z roku 1971. První majitel s tímto vozem najezdil desítky tísíc kilometrů a po dvaceti letech provedl na autě kompletní generálku včetně karoserie, která dostala modernější vzhled. Pak už Hundertka toho moc nenajezdila a skončila zapomenutá v garáži. Až po úmrtí majitele a proběhnutí dědického řízení nám byl tento vůz nabídnut za 1 korunu. Majitelka vzpomínala, jak malá touto stovkou jezdila a bylo jí auta líto, nechat ho zlikvidovat.

Letos to máme více jak 50 let, co z výrobní linky sjely prní vozy ŠKODA 100. Roku 1964 přišla škodovka s úplně novou koncepcí lidového vozu, který měl samonosnou karoserii a motor s hliníkovým tlakově litým blokem. Typ měl mít název Favorit, ale nakonec byl pojmenován Škoda 1000 MB a jeho výroba skončila v pátek 1.8.1969. Po celozávodní dovolené již následovala výroba inovované verze vozu Škoda 100 typ 722 a Škoda 110 typ 717. Výroba byla ukončená v roce 1977 a celkem bylo vyrobeno více jak milión vozů tohoto modelu.

Přitažení vozu a jeho zprovoznění

Pro auto jsme si přijeli před sedmi lety do jedné vesničky nedaleko Mladé Boleslavi. Vůz jsme vytlačili z garáže, zapřáhli na tyč a vydali se s tímto zapomenutým pokladem domů.

Prním úkolem bylo nastartování motoru a zprovoznění brzd, na kterých se podepsal čas, po který auto stálo v garáži. Motor, ve kterém nebyla chladící kapalina bylo třeba nejprve důkladně vyčistit a propláchnout. Po výměně svíček, oleje, filtrů a dolití benzínu chytil motor takřka na první otočení. Druhé v pořadí přišly na řadu brzdy. Kontrola obložení, výměna hlavního brzdového válce a nová bzdová kapalina.

Velmi zachovalý lak karoserie jsme jen rozleštili a provedli několik kosmetických úprav. Chromové narázníky nahradily původní černé a vzhled vylepšily i okenní gumy, které dostaly hliníkové lišty. Svoji pozornost si zasloužil i interiér, který byl vyčištěn a potahy vyprány.

Představení veřejnosti

Hundertka byla představena na 17. srazu SKODAHOME.cz a nyní dostala i nová kola. V současné době je připravená rozdávat veteránskou radost a řadí se mezi další zachráněné kousky. Pokud i vy máte vozidlo, které nechcete, ale je vám líto, aby skončilo zlikvidováno, napište nám ŠKODA.ZACHRAŇ MĚ… olin@skodahome.cz.