› 12. září 1925 došlo k fúzi mladoboleslavské automobilky Laurin & Klement s plzeňským průmyslovým koncernem Škoda
› Po spojení obou značek následoval dynamický růst automobilky Škoda, podpořený výraznými investicemi do vývoje, výroby i distribuce vozidel. Označení Laurin & Klement nesou nejvyšší výbavové verze vozů Škoda od roku 1995
› Vstup koncernu Volkswagen v roce 1991 přinesl automobilce Škoda zásadní impulz pro růst, technologický rozvoj a globální expanzi ve 21. století
Laurin & Klement
V roce 1925, kdy mladoboleslavská společnost Laurin & Klement slavila 30 let existence a 20 let výroby automobilů, se stala součástí průmyslového a zbrojního koncernu Škoda. Silný strategický partner zahájil pod značkou Škoda velkorysý investiční program: transfer špičkových technologií včetně zavedení pásové výroby, modelovou ofenzívu a posílení pozic na domácím trhu i v zahraničí. Označení Laurin & Klement nesou od roku 1995 nejvyšší výbavové verze vozů Škoda. Filozofie Laurina a Klementa, postavená na inovaci, preciznosti a vášni pro mobilitu, zůstává pevnou součástí DNA značky.

Silný partner v kritickém období
Historie plzeňské strojírny sahá do roku 1859, o deset let ji později odkoupil inženýr Emil Škoda. Pod jeho vedením a s jeho jménem se podnik stal největší průmyslovou firmou Rakouska-Uherska a spolupracoval i s automobilkou Laurin & Klement. Ve dvacátých letech se oba podniky potýkaly s poválečnými hospodářskými obtížemi a rozpadem tradičních trhů. V roce 1924 navíc továrnu L&K v Mladé Boleslavi těžce poškodil požár. Václavové Laurin a Klement se tedy rozhodli najít silného strategického partnera. Společnost L&K tehdy zaměstnávala 1 125 lidí, zatímco Škoda Plzeň měla přes 30 000 zaměstnanců, ale její automobilová produkce byla spíše symbolická a zaměřovala se na licenční výrobu anglických užitkových parovozů Sentinel a luxusních osobních vozů Hispano-Suiza. Na rozdíl od jiných zvažovaných variant dávalo spojení se Škodou Plzeň záruku zachování samostatného vývoje a výroby automobilů v Mladé Boleslavi.
S provedením fúze vyjádřily 20. července 1925 souhlas valné hromady obou společností, akcie byly vyměněny v poměru 2:1 (L&K/ Škoda). Rozhodným dnem se však stalo až 12. září 1925, kdy ministerstvo vnitra fúzi schválilo. K vymazání společnosti L&K z obchodního rejstříku došlo 29. prosince, její tradiční logo se spolu s označením Škoda – nadále používalo na modelech představených do srpna 1925. Mladoboleslavská automobilka vyšla z fúze zásadně posílena, jak prověřila nastupující světová hospodářská krize. Spojení s plzeňskou centrálou bylo násilně přetrženo zestátněním v roce 1945.
Laurin & Klement dnes
Společnost L&K byla sice jako samostatný výrobce oficiálně vymazána z obchodního rejstříku, práva k legendární značce včetně ikonického secesního loga však zůstávají ve vlastnictví automobiky Škoda. Zákazníci se s ním setkávají u nejvyšších výbavových stupňů modelů Škoda, tuto tradici zahájila v roce 1995 Škoda Felicia Laurin & Klement s koženým čalouněním, tmavomodrým lakem s perleťovým efektem, 13palcovými litými koly v retro stylu aj. Zásadní modely z éry L&K patří ke zdrojům inspirace designerů Škoda Auto, k úspěchům na závodních tratích se již od roku 1901 hlásí i Škoda Motorsport a není náhodou, že nový kancelářský komplex je pojmenován Laurin & Klement Kampus. Řečí čísel: před 100 lety vyrobilo 1 800 zaměstnanců 833 vozů, roku 1991 na 16 974 Škodováků připadalo 172 074 vozů a loni dodala Škoda, celosvětově zaměstnávající přibližně 40 000 osob, zákazníkům již přes 926 000 automobilů. Žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto letos upravili vůz Škoda Superb Combi na doprovodné vozidlo pro cyklistické závody, jehož název L&K 130 a speciální design též připomínají 130letou historii Škody Auto.