1945, jedny z prvních “Brouků“ vyrobených v Západním Německu

Pokud bychom měli vytipovat, který vůz lidské historie měl největší význam, byl to bezpochyby VW Beetle, nebo také česky VW Brouk. Německý Brouk změnil svět automobilismu a stal se světově nejrozšířenějším vozem, jehož rekord už pravděpodobně žádný jiný automobil nikdy netrhne.

Kde příběh začíná

Příběh začíná v roce 1934, kdy Adolf Hitler pověřil automobilového inženýra Ferdinanda Porshe, aby vytvořil vůz pro lidi. Mělo se jednat o Volkswagen, který bude konstruovaný takovým způsobem, aby dokázal pohodlně přepravit i pětičlennou rodinu, dokázal jezdit rychlostí 100 km/h a měl přitom přiměřenou spotřebu. Kromě toho by měl být snadno a levně opravitelný s tím, že by šly jednotlivé díly snadno vyměnit.

Kdf 60LFerdinand Porshe vyvinul několik prototypů modelu nazývaného “Typ 60“. Specifický byl vzduchem chlazeným motorem, který byl namontovaný v zadní části vozu, a také baňatým tvarem, kvůli kterému pro něj bylo označení “Brouk“ jako dělané. Vytvořené prototypy vozu byly testovány na téměř 3 miliony kilometrů.

Továrna na brouky

Továrna byla postavena v Fallerslebenu (později přejmenovaný na Wolfsburg), kde se začaly vozy hromadně vyrábět. Základní kámen továrny položil samotný Adolf Hitler v roce 1938. Během 2. světové války se továrna zaměřila na výrobu vojenských vozidel.

Když válka v roce 1945 skončila, byl britský armádní major Ivan Hirst pověřen, aby kontroloval provoz vybombardované továrny. Dokázal přesvědčit britskou armádu pro zakázku na 20 tisíc vozů. Chod továrny se opět naplno rozjel a ta začala produkovat 1000 vozů za měsíc. Volkswagen začal být po celém světě známý jako “Brouk“.

volkswagen-beetle-1948

V následujících desetiletích výroba prudce vzrostla a z Brouka se stal nejrozšířenější a nejpopulárnější vůz na světě. Poslední Brouk sjel z montážní linky v roce 2003. Za celou dobu výroby bylo vytvořeno 21,5 milionu těchto vozů. Brouci lemovaly ulice celého světa, společnosti se postaraly o slávu a nesmrtelnou prestiž, kterou nedokáže srazit ani skandál s emisními normami. Pokochejte se nad fotografiemi, které zachycují výrobu vozů, které navždy změnily svět automobilů.

1952-volkswagen-beetle-front-three-quarter