SHARE

› Jubileum jednoho z nejvýraznějších vozů historie značky ŠKODA
› Úspěchy závodních speciálů ŠKODA v monacké rally inspirovaly vznik série vozů POPULAR Sport Monte Carlo
› Od léta 1936 do jara 1939 vzniklo na 70 roadsterů, kabrioletů a kupé
› Vyspělá konstrukce podvozku s nezávislým zavěšením všech kol a uspořádáním pohonu transaxle

POPULAR Sport Monte Carlo

Jeden z nejvýraznějších vozů z historie automobilky ŠKODA si připomíná 80. výročí od své mezinárodní výstavní premiéry. ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo se představila návštěvníkům 20. autosalonu v Paříži 1. října 1936. Zákazníky následně oslovila limitovaná edice sportovních roadsterů, kabrioletů i kupé. Dochované exempláře patří k nejatraktivnějším historickým vozům značky ŠKODA.
skoda-popular-mc-coupe-007
„Výjimečné automobily POPULAR Sport Monte Carlo před 80 lety zdařile navázaly na úspěšné angažmá mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu, datující se již od roku 1901. Zákazníci těžili z bohatých soutěžních zkušeností značky ŠKODA, limitovaná série byla přímo odvozena od speciálu pro Rallye Monte Carlo 1936,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi.

V lednu 1936 si značka ŠKODA připsala mimořádný sportovní úspěch: roadster ŠKODA POPULAR posádky Z. Pohl – J. Hausman obsadil na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3. Tento skvělý výkon se mladoboleslavská automobilka rozhodla přenést co nejblíže k zákazníkům, a sice v podobě limitované série sportovně laděných vozů s výrazně tvarovanými karoseriemi. Ta měla svou výstavní premiéru právě před 80 lety na mezinárodním autosalonu v Paříži.
skoda-popular-MC-coupe-006
Podobně jako soutěžní speciál měly i vozy pro zákazníky výkonnější čtyřválcový motor 1,4 l/23 kW z typu Rapid, třístupňová převodovka byla sloučena do jednoho bloku s rozvodovkou a diferenciálem zadní poháněné nápravy (systém transaxle). Největší rychlosti asi 110 km/h a sportovnímu naturelu vozu POPULAR Sport Monte Carlo odpovídaly účinné kapalinové brzdy. V roce 1936 činila základní cena této verze 28 500 korun, zatímco standardní roadster POPULAR 1,0 l/16 kW tehdy začínal na 18 700 Kč.

První dva vozy POPULAR Spot Monte Carlo z limitované edice vznikly v průběhu července 1936, poslední exemplář – kupé s tmavošedým metalickým lakem – byl expedován 13. ledna 1939. Z celkem 70 vyrobených kusů připadalo 24 na roadstery v lehčím provedení s jednodušší výbavou, dále vzniklo 17 komfortnějších roadsterů s dvojicí stahovacích bočních oken místo nasazovacích, 2 prostornější kabriolety, 23 kupé, 2 podvozky určené k individuálnímu karosování a konečně 2 podvozky či jen motory.
skoda-popular-MC-coupe-002
Zvláště luxusně vybavené byly dva roadstery, které československá vláda v roce 1938 věnovala hlavě spojeneckého jugoslávského státu, tehdy teprve čtrnáctiletému králi Petaru II. Karađorđevićovi. Dvoumístné kupé POPULAR Sport Monte Carlo o rozměrech 4200 x 1500 x 1370 mm vážilo 960 kg a stálo 35 000 Kč. Od října 1937 byl nabízen faceliftovaný model s předními světlomety částečně zapuštěnými do blatníků, upraveným zavěšením i odpružením kol a prodlouženým rozvorem náprav. K prominentním zákazníkům patřil například populární herec pražského Divadla na Vinohradech Otomar Korbelář.

Přibližně tucet dochovaných automobilů ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo patří k velmi vyhledávaným historickým vozům. Již od roku 1968 je součástí sbírek ŠKODA Muzea černé kupé (1937), které bylo zakoupeno v kompletním stavu a na počátku tisíciletí prošlo pečlivým restaurováním. Od té doby je úspěšně využíváno pro prezentace historie mladoboleslavské značky a patří k obdivovaným účastníkům veteránských podniků. Další vůz z limitované série POPULAR Sport Monte Carlo právě v dílnách ŠKODA Muzea prochází pečlivou renovací.