SHARE

› 1. srpna 1936 v 11:55 se Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias s vozem ŠKODA RAPID vrátili z cesty kolem světa zpět do Prahy
› Za 44 dní ujeli 27 700 km 15 státy 3 kontinentů
› Ve 30. letech vzbudila ŠKODA pozornost smělými dálkovými jízdami, které propagovaly značku na celém světě
› V roce 1934 ujela ŠKODA POPULAR 15.000 kilometrů z Prahy do Kalkaty, v roce 1936 absolvovala 25.000 km napříč Evropou, Spojenými státy a Mexikem, v témže roce zvládla ŠKODA RAPID africké safari o délce přes 52.000 km
› Nová ŠKODA RAPID od roku 2012 navazuje na úspěšné předchůdce

ŠKODA RAPID

Dnes uběhlo přesně 80 let od chvíle, kdy ŠKODA RAPID dokončila dálkovou jízdu kolem světa. Na 97denní cestě – čistá doba jízdy činila jen 44 dní – ujeli cestovatelé Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v průměru 630 kilometrů denně a prokázali tak mimořádnou robustnost vozů značky ŠKODA. Dálkové jízdy s vozy ŠKODA RAPID a ŠKODA POPULAR, dlouhé až 52.000 kilometrů, tehdy budily pozornost na celém světě.Skoda-Rapid,-typ-901-(1935

„Cesta kolem světa, kterou podnikli Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias, byla spojena s enormní zátěží lidí a automobilu,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea. „Úspěch cesty již tehdy podtrhl vysokou spolehlivost a kvalitu zpracování vozů značky ŠKODA. Cestou kolem světa Procházka s Kubiasem ve třicátých letech podstatnou měrou přispěli ke zvýšení povědomí o značce ŠKODA na celém světě,“ dodává A. Frydlová.
Cesta kolem světa začala 25. dubna 1936 v Praze. Vedoucím na 27.700 kilometrů dlouhé expedici s vozem ŠKODA RAPID byl pražský podnikatel Břetislav Jan Procházka (1897-1971). Role navigátora a druhého řidiče se zhostil Jindřich Kubias (1909-1967). Při této dobrodružné výpravě se posádka spoléhala na jen mírně upravený vůz ŠKODA RAPID s páteřovým rámem, poháněný čtyřválcovým motorem o objemu 1,4 litru s výkonem 23 kW (31 k). Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšená, vůz měl hydraulické brzdy. S touto konstrukci spolehlivě zvládal i terénní pasáže – tehdejší silniční síť často tvořily hlavně šotolinové pisty. Cesta kolem světa trvala celkem 97 dní, z čehož 53 dnů zabraly přesuny lodí či vyřizování celních formalit – na jízdu samotnou připadlo 44 dnů.

Procházka a Kubias po startu v Československu pokračovali přes Německo, Polsko, Litvu, Lotyšsko a Sovětský svaz. Na trase z Moskvy do Baku v Ázerbájdžánu se ŠKODA RAPID zastavila i v ruské Kaluze – v tamním závodě značky ŠKODA dnes sjíždí z linky mimo jiné i aktuální model ŠKODA RAPID.

Po lodní přepravě přes Kaspické moře následoval přesun Íránem, kde se posádka dokonce dostala i do písečné bouře. Zpoždění, které přitom nabrali, je donutilo k tomu, aby trasu z pákistánské Kvéty do Bombaje zvládli nonstop jízdou za tři dny a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po průjezdu Malajsií a Singapurem vedla další plavba přes Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe. Následně přes Honolulu dvojice doplula do San Franciska. Poté ŠKODA RAPID dobyla ,Big Apple‘: 5300 kilometrů dlouhou jízdu do New Yorku absolvovala za 100 hodin a 55 minut, čímž o více než devět hodin překonala dosud platný rychlostní rekord. Poslední etapa vedla z francouzského Cherbourgu přes Paříž a Norimberk zpět do Prahy. Nejen na poměry roku 1936 šlo o úctyhodné výkony.Superb-4000-Rapid-Popular

Hlavní údaje o cestě vozu ŠKODA RAPID kolem světa v roce 1936
Použitý automobil ŠKODA Rapid 1.4 SV
Délka trvání cesty… 97 dní
… z toho čisté jízdy 44 dny
Počet navštívených zemí 15
Projeté kontinenty: Evropa, Asie, Severní Amerika
Vůz ŠKODA RAPID ujel 27 700 km
Nejdelší denní etapa asi 1.000 km
Nejkratší denní etapa 50 km
Celková spotřeba paliva 2.820 l
Průměrná spotřeba paliva 10,2 l na 100 km
Celková spotřeba oleje 54 l
Náklady na cestu > 89 600 Kč (ceny roku 1936)

S vozem ŠKODA RAPID 52.000 kilometrů napříč Afrikou

Ve 30. letech byly dálkové jízdy ve velké oblibě. Již v roce 1934 absolvoval vůz ŠKODA POPULAR 15.000 kilometrů dlouhou cestu z Prahy do Kalkaty. Legendární byly i jízdy Františka Alexandra Elstnera (1902-1974) a jeho manželky Evy. Od února do května 1936 urazila jejich ŠKODA POPULAR s motorem 1,0 l SV o výkonu 16 kW (21 k) více než 25.000 kilometrů, převážně po území USA, Mexika a Španělska. O dva roky později ujeli manželé ve voze ŠKODA POPULAR 1100 OHV o výkonu 22 kW (30 k) za pouhých dvanáct dní zhruba 6.000 kilometrů napříč Argentinou až do Buenos Aires.

V červnu 1936 se Stanislav Škulina (1908-1961) a jeho manželka Marie v limuzíně ŠKODA RAPID vydali na dvouletou cestu po Africe, dlouhou celkem 52.000 kilometrů, které vedla z Dakaru přes rovník až do Johannesburgu v Jižní Africe. Po servisní zastávce u místního zástupce značky ŠKODA zamířili na Mys Dobré naděje a přes Egypt a Středozemní moře se vrátili zpět do Prahy, kam ŠKODA RAPID dorazila 18. května 1938.