Před válkou vyráběla Škoda velmi oblíbené vozy Populár. Ty se postupně vyvíjely a zdokonalovaly. Vrcholem byl Populár 1001, dnes již téměř neznámý automobil, který se vyráběl během války. Na něj bezprostředně navázal nový poválečný model Škoda 1101 typ 938. Byl představen v roce 1946. To již nesla továrna název Automobilové závody národní podnik.

Tudor

Základem byl typický škodovácký podvozek tvořený nosnou rourou vpředu rozvidlenou pro uložení převodovky, motoru a uchycení přední nápravy. Vzadu byl diferenciál a výkyvné polonápravy příčně odpružené listovým perem. (Původní Populary měly převodovku umístěnu vzadu). Na rouře byly umístěny příčníky, které umožňovaly uchycení karoserie. Ta byla vytvořena ještě původním předválečným systémem. Dřevěná kostra pobitá ocelovým plechem. Dodávala se v provedení tudor (dvojí dveře), odtud tedy lidové pojmenování Tudor. Řazení převodovky bylo přímé pákou na víku převodovky. Brzdy vozu byly hydraulické, vůz měl centrální mazání podvozku. Řízení na rozdíl od Popularu bylo šroubem a maticí.

skoda 1101 Tudor 07

Motor byl čtyřválcový řadový čtyřtakt o objemu 1089 ccm s rozvodem OHV. Byl osazen horizontálním karburátorem Solex 26 UAHD. Palivo přicházelo z nádrže umístěné na mezistěně motorového prostoru. Čerpadlo paliva nebylo nutné, stačil samospád. V motoru byly mokré vložky válců, což umožňovalo snadné opravy. Daly se provést až 4 výbrusy motoru. K tomu se prodávaly ony známé „válce“ obsahující vždy potřebné díly k provedení opravy motoru. Hlava motoru měla klínové spalovací prostory a zalisovaná vodítka ventilů.

skoda 1101 Tudor 25

Chlazení motoru již nebylo termosifonové, ale na řemeničku ventilátoru bylo zkonstruováno čerpadlo, dále zde byl termostat. Vše bylo hnáno od předního konce klikového hřídele pomocí klínového řetězu. Klikový hřídel byl uložen na třech ojničních ložiskách. Tento motor se ve škodovce stále zdokonaloval. Později byl použit v typu Octavia a se zvětšeným vrtáním a obsahem 1221 v typech 1200, 1201, 1202 dožil v známých 1203.

V roce 1949 dochází k modernizaci typu 1101. Vzniká typ Škoda 1102. Ten se vyrábí až do roku 1952. Na první pohled má širší přední okrasné lišty na masce a jejich menší počet. Postupně se řazení přestěhovává pod volant na sloupek, mění se přístroje a další detaily jako je nárazník, větrací otvory atd…..

Vozy Tudor byly vyráběny ve velkém množství variant. Byly to již zmíněné dvoudveřové tudory, ale také sedany ve čtyřdveřovém provedení. (I těm se paradoxně říkalo čtyřdvéřový Tudor). Dále se vyráběly různé užitkové karoserie jako např. dodávka, sanitka apod. Na výrobě těchto užitkových karoserii se podílely znárodněné předválečné karosárny, např. Lepil v Rousínově. Fa Sodomka vytvořila pěkný kabriolet. V Kvasinách se vyráběly v omezeném množství dvojsedadlové roadstery, které šly však většinou na vývoz. Originálů se dochovalo pár. Prokazatelně bylo však vyrobeno nejméně pět kopií těchto vozů koncem 90. let. Proto opatrně při případné koupi, aby se zrovna nejednalo o tuto kopii.


Pro potřeby armády a policie se vyráběl typ Škoda 1101 VO a 1001 P. Šlo o normální podvozek se zadním pohonem osazený celokovovou hranatou pohotovostní karoserii. Byly dodávány jak armádě, tak tehdejší Veřejné bezpečnosti. Známé jsou fotky modrých aut s bílým pruhem a nápisem „hlídka VB“.

Mezi lidmi se vžilo označení „bojový tudor“. Ale se skutečným terénním vozidlem tento stroj měl společného snad jen použití zelené khaki barvy ve vojenském provedení. Dnes se Tudory stávají docela zajímavými historickými vozidly. Zejména užitkové provedení je velmi vzácné. Celkově lze konstatovat, že veteranisté v minulosti spíše orientovali na předválečné typy a na tyto stroje jakoby zapomínali. Dnes je naštěstí situace již jiná a začínají se na srazech objevovat velice pěkně zrenovované vozy 1001, 1002 včetně již zmíněných „bojových verzí“. Bylo vyrobeno 66 904 ks všech verzí a variant Škoda 1101, 1102.

skoda 1101 Tudor 04

Značka                           Škoda
Země                             Československá republika
Typ                                Škoda 1101 Tudor
Rok                                1947
Počet vyrobených strojů   66 904
Motor (typ, počet válců)   4
Chlazení                         kapalina, 6,5 litru
Kubatura (ccm)              1089
Vrtání (mm)                    68
Zdvih (mm)                     75
Výkon (výkon/ot.min)      23,5kW/4200
Točivý moment                6,6 kpm (64,7 Nm)
Karburátor (značka, typ)   Solex 26 UAHD (AHR)
Karoserie (počet dveří)      tudor, tudor-cabriolet, sedan, roadster, dodávka, STW, sanita, otevřená vojenská
Počet míst                       2-4
Délka (mm)                     4050
Šířka (mm)                      1500
Výška (mm)                    1520
Rozvor (mm)                   2485
Rozchod před/zad (mm)   1200/1250
Pohotovostní hmotn. (kg) 920
Celková hmotnost (kg)     1300
Pohon                             zadní kardan
Převodovka                      man 4+1
Ráfek                             3,00D x 16
Pneu                              5,0 x 16, 5,25 x 16
Rychlost (km/h)              100
Spotřeba (l/100km)         8,5
Nádrž (objem l)               35
Palivový systém               samospád
Brzdy                             hydraulické bubnové
Elektřina                         6 V
Výroba od r.                   1946
Výroba do r.                   1949

Ve spolupráci s eurooldtimers.com