Na základě pozitivních zkušenosti s vozem 200 RS dospěli odpovědní činitelé v mladoboleslavské automobilce k závěru vyrobit všestranně použitelný soutěžní vůz. O pouhý rok později, v sezóně 1975, vyjíždí na mezinárodní závodní tratě automobil ŠKODA 130 RS. Značka má před sebou šest let, během nichž bude v automobilových soutěžích sklízet jeden úspěch za druhým.Skoda Muzeum_0446

ŠKODA 130 RS

ŠKODA 130 RS se stává jedním z nejúspěšnějších závodních vozů své doby a až do začátku 80. let výrazně zasahuje do výsledkových listin jak na rallye, tak při závodech na okruzích. Pro mnoho motoristických fanoušků byla ŠKODA 130 RS „Porsche Východu“. Z úspěchů tohoto vozu těží dobrá pověst motoristického sportu pod hlavičkou značky ŠKODA dodnes.

Rally Monte Carlo

Největších úspěchů dosáhla ŠKODA 130 RS na Rally Monte Carlo v roce 1977, kde obsadila první dvě místa v objemové třídě do 1300 cm3. Na okruzích si pak „Ereso“ připsalo vítězství na mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981. I na nejvýznamnějších domácích soutěžích, jako např. Barum Rallye, Rallye Bohemia nebo Rallye Šumava, tento vůz mnohokrát zvítězil.

Srdcem vozu je čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 103 kW (140 koní), umístěný vzadu a pohánějící zadní nápravu. Závodní charakteristika motoru odpovídá jeho konstrukci, kde mj. našly uplatnění dva karburátory Weber, osmikanálová hlava a mazání se suchou skříní. Tento soutěžní speciál s délkou přibližně 4 metry, šířkou 1,72 metru a výškou 1,34 metru dosahuje podle zpřevodování maximální rychlosti až 220 km/h.

V roce 1981 byla výroba vozů 130 RS zastavena a tím dochází ve společnosti ŠKODA AUTO k přerušení tradice vozů s označením RS na bezmála 20 let.