Technický kodex definuje HISTORICKÉ VOZIDLO v duchu FIVA, stanoví pravidla pro klasifikaci HISTORICKÝCH VOZIDEL do ruzných skupin a popisuje požadavky, podle nichž může FIVA vystavit IDENTIFIKACNÍ KARTU FIVA.

1. ÚVOD

IDENTIFIKACNÍ KARTA FIVA
– shrnuje veškeré informace o vozidle předané majitelem a překontrolované FIVA jakožto nezávislou institucí a na základě toho identifikuje vozidlo a úroveň jeho zachovalosti v čase inspekce jakož i vypovídá o známé historii vozidla a jeho možných modifikacích.
– Tyto informace registruje v príslušné databázi, zaznamenává a ochranuje technickou a obecnou známou historii dochovaného vozidla ku prospěchu světového motoristického dědictví.
– Se používá př akcích porádaných pod hlavičkou FIVA a dále muže být použita majiteli k jiným jejich vlastním účelům.
– Všeobecným cílem je zachovat a udržovat v pojízdném stavu všechna silnicní vozidla, spadající do vekových kategorií FIVA.

2. DEFINICE

– FIVA definuje historické vozidlo jako mechanicky pohánené silnicní vozidlo:
– které je minimálne 30 let staré
– které je uchováváno a udržováno v historicky verném stavu
– které NENÍ užíváno ke každodenní preprave
– a které je z techto duvodu soucástí našeho technického a kulturního dedictví

3. TERMINOLOGIE

– HISTORICKÉ VOZIDLO
Za historické vozidlo je považováno takové vozidlo, které splnuje podmínky obsažené v definici FIVA.
– OBDOBÍ
Obdobím vzniku vozidla se rozumí casový úsek, v nemž bylo vozidlo bežne používáno. Z tohoto duvodu muže být definice tohoto casového úseku pro ruzná vozidla a ruzné zeme odlišná.
– DOBOVÁ SPECIFIKACE
Tímto se rozumí standardní specifikace vozidla dodávaná výrobcem až do uvedení nového modelu.
– VÝROBCE
Fyzická nebo právnická osoba, která vlastní práva na konstrukci/návrh, výrobu, montáž a propagaci vozidla na trhu.
– KOPISTA (VÝROBCE KOPIE)
Fyzická nebo právnická osoba (nikoliv VÝROBCE), který vyrobil mimo OBDOBÍ vozidlo, které je kopií HISTORICKÉHO VOZIDLA.

4. VŠEOBECNÉ ZÁSADY

– Historické vozidlo budiž udržováno a užíváno rádným, ekologicky šetrným zpusobem a uchováváno a užíváno stejným zpusobem, jako v období svého vzniku.
– Modernizace, úpravy nebo jiné zmeny oproti puvodnímu stavu, obvyklému v OBDOBÍ jsou neprípustné a principiálne musí být omezeny na takové zmeny, které jsou vyžadovány úrady, nebo na úpravy z duvodu invalidity ci jinak omezené schopnosti majitele nebo ridice tak, aby bylo zajišteno bezpecné užívání historického vozidla na silnici. Takovéto úpravy musí být provedeny v duchu OBDOBÍ vzniku vozidla takovým zpusobem, aby vozidlo mohlo být vráceno zpet do historicky puvodního stavu.
– Modifikace, úpravy a zmeny musí být zdokumentovány takovým zpusobem, aby bylo možno v budoucnu kýmkoliv odhalit, jak se vozidlo liší od originálního stavu.
Tato informace musí být zaznamenána na strane 4 Identifikacní Karty FIVA.

5. TECHNICKÁ KLASIFIKACE VOZIDLA

5.1 Definice vozidla:
– Typ A – STANDARDNÍ
Jedná se o historické vozidlo odpovídající standardní specifikaci, tak jak bylo dodáváno VÝROBCEM. Mohou být povoleny nepodstatné, kosmetické zmeny odpovídající OBDOBÍ, stejne jako typické príslušenství, které bylo v v OBDOBÍ na trhu.
– Typ B – DOBOVE UPRAVENÉ
Jedná se o vozidlo speciálne postavené nebo upravené v OBDOBÍ pro specifické úcely, svým zpusobem typické a tím oprávnene historicky cenné.
– Typ C – KOPIE a REPLIKA
KOPIE je kopie historického vozidla, zhotovená mimo OBDOBÍ KOPISTOU (VÝROBCEM KOPIE), s použitím nebo bez použití dílu podle specifikace odpovídající OBDOBÍ, kopírující urcitý konkrétní model. Takovéto historické vozidlo musí být zretelne oznaceno aby bylo jasné, že jde o KOPII. Název historického vozidla bude tvorit kombinace jmen KOPISTY (VÝROBCE KOPIE) a VÝROBCE a dále modelu, jehož je vozidlo KOPIÍ (Príklad: Smith, Bugatti, Type 35).
REPLIKA musí splnovat stejné shora uvedené podmínky, ale od kopie se liší tím, že byla vyrobena výrobcem originálního vozidla.
Vozidla kategorie KOPIE a REPLIKA budou datována datem svého dohotovení. (napr. 11/2009)
– Typ D – UPRAVENO MIMO OBDOBÍ
HISTORICKÉ VOZIDLO s proverenou identitou, které bylo upraveno ze své puvodní podoby mimo OBDOBÍ
zpusobem typickým v daném OBDOBÍ a za použití soucástí podle specifikace v OBDOBÍ obvyklé.
– Typ E – VÝJIMKY
HISTORICKÉ VOZIDLO s proverenou identitou, které bylo upraveno ze své puvodní podoby mimo OBDOBÍ za použití soucástí nebo technologií, nedostupných v daném OBDOBÍ. Takovéto vozidlo musí mít i v tomto prípade puvodní rám/šasí nebo platformu a karoserii podle DOBOVÉ specifikace pro daný model. Mohou být použity maximálne dve podsestavy, odlišné od puvodní specifikace:
o motor
o prevody
o kola
o prední odpružení/ rízení
o zadní odpružení
(Úpravy mohou být provedeny v soucasné dobe. Takovéto úpravy nemají vliv na datování vozidla.

5.2 SKUPINY ZACHOVALOSTI – PUVODNOSTI VOZIDLA

– Skupina 1 – ORIGINÁLNÍ
Konkrétní Historické vozidlo ve stavu v jakém bylo puvodne vyrobeno, nepozmenované a s minimálně sešlé věkem.
– Skupina 2 – AUTENTICKÉ
Konkrétní Historické vozidlo ve stavu, ve kterém se dochovalo pri svém užívání, nikdy nerestaurované, zachovalé v originální specifikaci, se známou historií a v originálním, verohodne opotrebeném stavu. Bežne opotrebitelné díly mohou být nahrazeny díly odpovídajícími dobové specifikaci. Opravy laku, pokovení a calounení jsou povoleny.
– Skupina 3 – RENOVOVANÉ
Konkrétní Historické vozidlo známé identity, úplne nebo cástecne rozebrané, zrepasované a znovu smontované. Povoleny jsou pouze malé odchylky od specifikace VÝROBCE z duvodu nedostupnosti dílu nebo materiálu. Originální díly od puvodního výrobce by mely být použity všude, kde jsou k dispozici, mohou být ale nahrazeny jinými stejné specifikace. Interiér, exteriér a vnejší zpracování musí být provedeny co možná nejblíže DOBOVÉ specifikaci.
– Skupina 4 – ZNOVU VYSTAVENÁ
Ke stavbe mohou být použity díly z jednoho nebo více vozidel stejného typu a modelu, co nejverneji podle originální specifikace výrobce. Originální díly od puvodního výrobce by mely být použity všude, kde to je možné, mohou být ale nahrazeny jinými stejné specifikace. Interiér, exteriér a vnejší zpracování musí být provedeny co možná nejblíže dobovému provedení.

6. ROZDELENÍ VOZIDEL DO VEKOVÝCH KATEGORIÍ

Pro úcely akcí FIVA jsou vozidla zarazována do následujících kategorií:
– Trída A (Ancestor) Vozidla vyrobená do 31. prosince 1904
– Trída B (Veteran) Vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1905 a 31. prosincem 1918
– Trída C (Vintage) Vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1919 a 31. prosincem 1930
– Trída D (Post Vintage) Vozidla zhotovená mezi 1.lednem 1931 a 31. prosincem 1945
– Trída E (Post War) Vozidla postavená mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1960
– Trída F Vozidla postavená mezi 1. lednem 1961 a 31. prosincem 1970
– Trída G Vozidla postavená mezi 1.lednem 1971 a vekovým limitem FIVA dle § 1.1

7. URČENÍ VÝROBNÍHO DATA

– Skutecnosti, které je treba brát v úvahu pri stanovování výrobního data vozidla nebo jeho cástí by mely vycházet z jakýchkoliv dostupných informací nebo dokumentace, majících vztah k predmetnému vozidlu nebo k jiným vozidlum stejné znacky, modelu a typu. Je treba podložit toto dokumenty a údaji jako je císlo podvozku, rámu nebo motoru, výrobní císla, údaji o registraci, dokumenty potvrzující datum prodeje nebo dodávky, atd.
– Zodpovednost za predložení nezbytné dokumentace bude vždy ležet na majiteli vozidla.
– Za urcení data výroby vozidla zodpovídá Národní autorita (ANF) zeme, v níž majitel predmetné vozidlo zaregistroval.
– Vozidlo, jehož datum výroby bylo urceno Národní autoritou, bude normálne akceptováno jinými FIVA cleny. Maximum informací musí být pritom vyžádáno, pokud je to nutné, od jiných Národních autorit, které jsou povinny k tomuto úcelu svou príslušnou dokumentaci poskytnout bud Národní autorite ( nebo Technické komisi).
– Dojde-li pri urcování data výroby ke sporu mezi majitelem vozidla a Národní autoritou, nebo mezi Národními autoritami samotnými, muže být záležitost predložena Technické komisi FIVA k rozhodnutí po zaplacení stanoveného poplatku. Rozhodnutí Technické komise FIVA je konecné.

8. PRUKAZ IDENTITY FIVA

– FIVA muže vydat na základe žádosti Prukaz identity vozidlum, které splnují požadavky FIVA Technického kodexu.
– Prukaz identity FIVA je uznávací dokument, vydaný Národní autoritou k identifikaci schváleného zachovalého historického vozidla na základe inspekce vozidla pracovníkem FIVA nebo jeho zástupcem. Prukaz identity je a zustává majetkem FIVA po celou dobu. Jeho platnost je 10 let anebo do doby zmeny majitele vozidla.
– V zemi, v níž je Národní autorita, podává majitel vozidla, registrovaného v této zemi, žádost o Prukaz identity této Národní autorite. Formulár žádosti tvorí prílohu A tohoto Technického kodexu FIVA. Národní autorita nemuže vydat Prukaz identity pro vozidlo, registrované v jiné zemi.
– V zemi, v níž není Národní autorita, podává majitel vozidla v této zemi registrovaného žádost o Prukaz identity Technické komisi FIVA.
– Clen pridruženého klubu FIVA, jemuž Národní autorita odmítla vystavení Prukazu identity, se muže odvolat proti tomuto odmítnutí u mezinárodní Technické komise FIVA, která muže delegovat svého zástupce do národní subkomise. Zustane-li záležitost nevyrešena, lze se odvolat k Odvolacímu výboru, který za úcelem definitivního rozhodnutí jmenuje Hlavní komise (General Committee).
– Prukaz identity FIVA je dokument, uvedený v príloze B tohoto Technického kodexu FIVA.
– FIVA, její národní zástupci nebo federací FIVA jmenovaný zmocnenec mohou Prukaz identity FIVA kdykoli odebrat. Odebraný Prukaz musí být ihned vrácen vydávající autorite s uvedením duvodu odebrání. Technická komise FIVA muže rozhodnutí Národní autority ve veci Prukazu identity FIVA zrušit.

9. RUZNÉ

Jakákoli další ustanovení nebo rozhodnutí, prijatá a publikovaná Mezinárodní technickou komisí FIVA po vydánítohoto Technického kodexu , musí být považována za jeho soucást.